جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
کانال لوله فلکسیبل

فهرست مطالب

کانال لوله فلکسیبل

کانال لوله فلکسیبل یا کانال خرطومی شکل یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های سیستم تهویه هوا بوده و به علت انعطاف‌پذیری بسیار زیاد از محبوبیت بسیار خوبی در بین پروژه‌های ساختمانی برخوردار است. کانال هوا برای انتقال هوا در بسیاری از دستگاه‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانال‌های لوله فلکسیبل به‌ طور معمول در دو گروه گرد و چهارگوش و با استفاده از ورقه‌های آلومینیومی گالوانیزه شده و یا پلاستیک تولید می‌شوند. کانال‌های فلکسیبل در حال حاضر بهترین جایگزین برای کانال‌های هوای قدیمی و سنتی می‌باشند. انعطاف‌پذیری بسیار زیاد این نوع کانال‌ها سبب شده تا در کارخانه‌های صنعتی از این نوع کانال‌ها و داکت‌ها جهت منتقل کردن هوا، آلاینده‌ها، گردوغبار و سیالات استفاده شوند.

کانال فلکسیبل در اصل نوعی لوله بوده که به‌ سادگی می‌تواند در زاویه‌های گوناگون خمیده شود. کانال لوله فلکسیبل اساساً از مواد اولیۀ انعطاف‌پذیری مثل پلی اورتان (PU) و PVC تهیه خواهد شد و همچنین از سیم مارپیچ شکلی از جنس فولاد تشکیل می‌شود. افراد از این نوع کانال‌ها غالبا به‌ منظور آسان شدن مراحل اجرا و نصب حجم بسیار زیادی از تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی در محیط‌های سقف کاذب استفاده می‌نمایند. کانال فلکسیبل یا لوله خرطومی یکی از وسایل بسیار مناسب برای کانال‌کشی انواع گوناگون دستگاه‌های صنعتی مثل کولرهای آبی، فن کویل های سقفی، داکت اسپلیت، کانال‌های اگزاست، انشعابات کانال‌های تهویه هوا و … در بسیاری از ساختمان‌ها است.
کانال‌ فلکسیبل از جنس‌های مختلفی مانند پلی‌استر، استیل، سیلیکون و رابر تهیه می‌شود و همچنین این نوع کانال در برابر انواع ضربه و میزان گرما پایدار بوده و از طرف دیگر دارای طول عمر زیادی است.

کاربرد کانال لوله فلکسیبل

کانال‌های فلکسیبل یا کانال‌های خرطومی به‌ طور معمول در اکثر صنایع تولیدی استفاده خواهند شد؛ در فرآیندهای صنعتی همانند جوشکاری، افراد جوشکار برای استخراج نمودن بخارها از کانال‌های فلکسیبل استفاده می‌کنند. کانال فلکسیبل همچنین در بیشتر تعمیرگاه‌های ماشین برای کنترل کردن میزان کربن دی‌اکسید اگزوز اتومبیل‌ها کاربرد خواهد داشت. در صنایع بسته‌بندی غذایی نیز از کانال فلکسیبل در جهت انتقال مواد از یک خط تولید به خط دیگر استفاده خواهد شد.

در فضاهایی که امکان استفاده از کانال قدیمی و سنتی گالوانیزه وجود ندارد، مثل سقف کاذب یا رابط بین خطی کانال هوا که اساساً بسته است، کانال فلکسیبل کاربرد ویژه‌ای دارد. این نوع کانال‌ها در اکثر شرایط متفاوت آب و هوایی شرجی، گرم، سرد، مرطوب و … کاربرد دارند و عموماً در بیشتر ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … نصب می‌گردند. کانال‌های فلکسیبل عموماً برخلاف کانال‌های قدیمی گالوانیزه می‌توانند در تمامی مکان‌ها، قسمت‌ها، زاویه‌ها و ارتفاع‌های مختلف نصب شوند:

⭕ ساختمان‌های مسکونی، تجاری، بازارچه‌های تفریحی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

⭕ هتل‌ها و مسافرخانه‌ها

⭕ کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی

⭕ مجتمع‌های ورزشی مثل استخر، سالن ورزشی و …

⭕ آشپزخانه و صنایع غذایی

⭕ بیمارستان، داروخانه، آزمایشگاه و مراکز درمانی

⭕ انبارهای تولیدی، گلخانه، سردخانه

کاربرد کانال لوله فلکسیبل
فروشگاه صنعتی بتاترانس
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

ویژگی کانال لوله فلکسیبل

در قسمت زیر به مشخص‌ترین و کلی‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد کانال فلکسیبل یا کانال خرطومی اشاره می‌گردد:

🧧 جنس پایدار و مستحکم بدنه کانال فلکسیبل: بدنه کانال لوله فلکسیبل اساساً به‌ منظور جلوگیری از وارد شدن مایعات و نور خورشید از شش لایه گوناگون تشکیل می‌شود که 2 لایه از آن متعلق به روکش آلومینیومی و 4 لایه دیگر در ارتباط با روکش پلی‌اتیلن خواهد بود بنابراین ساختار درونی کانال فلکسیبل از استحکام بسیار خوبی در مقابل عوامل بیرونی برخوردار بوده و طول عمر کانال به‌طور چشمگیری زیاد می‌شود.

🧧 انعطاف‌پذیری بالای کانال فلکسیبل: این ویژگی در کانال فلکسیبل سبب حمل سریع‌تر و راحت‌تر کانال می‌شود و از سمتی دیگر باعث افزایش سرعت نصب و اجرای کانال خواهد شد.

🧧 صاف و هموار بودن سطح درونی کانال فلکسیبل: ویژگی سطح درونی صاف انواع گوناگون کانال فلکسیبل در کل سبب جلوگیری از نفوذ هرگونه گردوغبار به داخل کانال می‌شود و سطح درونی کانال فلکسیبل همیشه پاک و تمیز باقی خواهد ماند.

🧧 مقاومت بسیار زیاد کانال فلکسیبل: جنس پلی‌اتیلن و آلومینیومی لایه‌های تشکیل‌دهنده کانال فلکسیبل غالباً باعث مقاومت بسیار زیاد در برابر نفوذ نور خورشید و فشار هوا می‌شود.

🧧 عایق حرارتی کانال فلکسیبل: عایق‌های حرارتی و یا پشم‌شیشه‌های نسوز و ضد آتش در ساختار داخلی کانال فلکسیبل باعث تشکیل یک سد مستحکم حرارتی می‌شود. این سد پایدار در اصل از هدر رفتن انرژی و همچنین تشکیل شبنم بر روی بدنه کانال فلکسیبل جلوگیری خواهد کرد.

🧧 عدم فرسایشی شدن کانال فلکسیبل: از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های کانال فلکسیبل می‌توان به عدم فرسوده‌ شدن این نوع کانال اشاره نمود.

ویژگی کانال لوله فلکسیبل

✴️ چه قدر با سایز بندی انواع لوله فلکسیبل آشنا هستید؟ : سایز بندی لوله فلکسیبل چگونه انجام می شود؟ ✴️

انواع کانال لوله فلکسیبل

کانال فلکسیبل معمولاً با توجه به وضعیت کاربردی مثل فشار مکنده و دمنده، میزان دما و خورندگی، میزان سایش ذرات رد شده از کانال و … از ساختار متفاوتی برخوردار است؛ به همین علت کانال‌های فلکسیبل در انواع گوناگونی ساخته و عرضه خواهند شد. از انواع کانال فلکسیبل به‌ طور عمده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

❌ کانال فلکسیبل خرطومی (PU)

❌ کانال فلکسیبل آلومینیومی

❌ کانال فلکسیبل برزنتی

❌ کانال فلکسیبل کومبی

❌ کانال فلکسیبل پی‌وی‌سی و …

کانال فلکسیبل PU از نظر ساختار بسیار شبیه به کانال فلکسیبل PVC است و این کانال از جنس پلی اورتان نرم تهیه می‌شود. کانال‌های فلکسیبل PU به‌ طور کلی در قطرهای 5 الی 20 سانتی‌متری ساخته می‌شوند و در بازه‌ی دمایی 40 – تا 70+ مقاوم می‌باشند. کانال فلکسیبل آلومینیومی به‌ طور کلی دارای انعطاف‌پذیری بسیار زیادی بوده و وزن آن بسیار کم است. این نوع کانال در برابر رطوبت و انواع خوردگی از مقاومت قابل قبولی برخوردار بوده و همچنین در مقابل آتش و حرارت بسیار پایدار خواهد بود.

از ویژگی‌های کانال فلکسیبل دارای فویل‌های آلومینیومی در اصل می‌توان به قابلیت فشردگی زیاد کابل در بسته‌بندی، حمل‌ونقل راحت کابل، نصب بسیار سریع، قیمت مناسب و قابلیت استفاده در همه‌ی مکان‌ها اشاره کرد. یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین انواع کانال فلکسیبل، کانال فلکسیبل کومبی است. این نوع کانال در کل برای منتقل کردن جریان هوا در مسیرهای رفت‌وبرگشت هوا مثل رابط پلنیوم باکس‌ها و لاین اصلی کانال هوا استفاده می‌شود. کانال فلکسیبل کومبی از انعطاف‌پذیری، قدرت بسیار زیاد و طول عمر مفید برخوردار بوده و همچنین بسیار سبک و کم‌ وزن است. از مزیت اصلی کانال فلکسیبل کومبی می‌توان به مقاومت بسیار خوب این کانال در برابر مایعات و رطوبت اشاره نمود.

مزایا کانال لوله فلکسیبل

در قسمت زیر به عمده‌ترین مزیت‌های کانال فلکسیبل اشاره خواهد شد:

🛑کانال فلکسیبل از انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردار بوده و همین موضوع نیز می‌تواند باعث استفاده از این کابل در بخش‌های مختلف صنعتی و ساختمانی شود.

🛑 کانال فلکسیبل از ویژگی نصب آسانی در مقایسه با سایر انواع فلزی کانال بهره‌مند بوده و همچنین هزینه نصب کانال فلکسیبل بسیار پایین است.

🛑 کانال فلکسیبل از مواد اولیه بسیار مرغوبی تهیه شده و دارای طول عمر طولانی است.

🛑 کمتر شدن هزینه‌های عملیاتی کانال فلکسیبل و افت فشار بسیار ناچیز این نوع کانال

🛑 خاصیت نسوز بودن بدنه کانال فلکسیبل به علت بهره‌گیری از عایق‌های پشم‌ شیشه و پلی‌استر در ساختار داخلی کانال فلکسیبل

🛑 کاهش هدر رفتن انرژی در کانال فلکسیبل

🛑 برخورداری از ویژگی عایق‌های صوتی به‌ منظور کمتر شدن صدای حاصل از جریان هوا به درون کانال فلکسیبل

🛑 دارای ظاهر و بدنه‌ای شیک و خوب

🛑 وزن و حجم بسیار سبک و کم

🛑 دارای خاصیت آنتی باکتریال

🛑 برخورداری از چند نمونه‌ی خوب و مطلوب از استاندارد و گواهینامه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی کانال فلکسیبل

🛑 کمتر شدن میزان افت فشار به علت وجود سطح صاف و همواره در این نوع کانال‌ها

🛑 اشغال شدن حداقل فضا در کانال فلکسیبل و امکان عبور دادن این کانال در محیط‌های بسیار سخت و دشوار

مزایا کانال لوله فلکسیبل
نتیجه گیری

کانال لوله فلکسیبل یا کانال خرطومی یکی از مهم ترین قسمت‌های سیستم تهویه هوا بوده و به علت انعطاف‌پذیری بسیار زیادی که دارد از محبوبیت بسیار خوبی در صنعت برق برخوردار است. کانال لوله فلکسیبل هوا برای انتقال هوا در بسیاری از دستگاه‌های تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرد. کانال‌های لوله فلکسیبل به صورت کلی در دو نوع گرد و چهارگوش و با استفاده از ورقه‌های آلومینیومی گالوانیزه شده و یا پلاستیک تولید می‌شوند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان خود در جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید!

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 17.11.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *