جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
کابل کیسه ای چیست؟

فهرست مطالب

کابل کیسه ای چیست؟

کابل کیسه‌ای یکی از انواع سیم و کابل پراستفاده و متداول در صنعت برق است و می‌توان گفت کابل کیسه‌ای آشناترین نوع کابل بین عموم مردم است و کاربردهای مختلفی دارد از این‌رو کمتر کسی پیدا می‌شود که کابل کیسه‌ای را ندیده باشد و با آن آشنایی نداشته باشد یا از آن استفاده نکرده باشد. این نوع کابل به‌طور معمول تشکیل ‌شده از دو رشته سیم بوده که به‌طور موازی در کنار هم قرارگرفته‌اند و هادی آن از جنس مس تابیده شده است. همچنین لازم به ذکر است در برخی از موارد، تعداد رشته‌ها می‌تواند به سه عدد نیز برسد. غلاف این کابل‌ها در اغلب موارد سفید بوده و جنس این غلاف و همچنین عایق هادی‌ها هر دو از جنس PVCاست. به ‌طور معمول و در بیشتر موارد از این نوع کابل در مکان‌هایی که فشار مکانیکی کمتر باشد، برای مرتبط سازی وسایل الکتریکی با نیروی برق استفاده می‌شود.

همچنین باید توجه داشت استفاده از کابل کیسه‌ای در دماهای‌ بالا غیرمجاز بوده و در صورت استفاده از این نوع کابل خطر و احتمال آتش‌سوزی وجود خواهد داشت. به همین دلیل مصرف و استفاده اصلی کابل کیسه‌ای در وسایل الکتریکی از جمله تلویزیون‌ها و سایر لوازم برقی مشابه می‌باشد. البته نوع دیگر کابل کیسه‌ای که با نام کابل زیرگچی نیز شناخته می‌شود، دارای کاربرد در فضاهایی که نیاز به مخفی سازی کابل در زیر گچ وجود دارد، بوده و بسیار پراستفاده هستند. کابل کیسه به دلیل موارد استفاده فراوان، مورد توجه اغلب شرکت‌های فعال در زمینه تولید سیم و کابل بوده و از همین جهت، کابل کیسه‌ای در برندهای گوناگونی تولید و عرضه می‌شود. یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین نوع این کابل‌ها، سیم و کابل‌های تولیدی شرکت البرز الکتریک نور می‌باشد که توسط فروشگاه بتاترانس نیز عرضه شده و قابل خریداری است.

کاربرد کابل افشان کیسه ای

همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز به آن اشاره شد، به ‌طور معمول از کابل افشان کیسه‌ای جهت کابل رابط برای تجهیزات و وسایل الکتریکی خانگی و اداری و تجهیزات روشنایی که دارای قابلیت حمل‌ونقل هستند، استفاده می‌شود. در ادامه مثال‌هایی از انواع کاربردهای این نوع کابل آورده شده است:

🛑 به‌ عنوان کابل تغذیه برای لوازم الکتریکی آشپزخانه: چرخ‌گوشت، دستگاه میکسر، همزن، دستگاه آب‌میوه‌گیری و سایر موارد مشابه.

🛑 کاربرد به ‌عنوان کابل تغذیه آباژور و چراغ مطالعه.

🛑 جهت برق‌رسانی به روشنایی‌های آویزی که داخل ساختمان‌ها قرار دارند.

🛑 استفاده جهت کابل پاور تجهیزات صوتی و تصویری و….

🛑 به‌عنوان کابل رابط برای محافظ‌های چند راهی خانگی.

🛑 برای کابل پاور تجهیزات اداری: چاپگر، اسکنر، فتوکپی و موارد مشابه.

🛑 کابل تغذیه برای دستگاه‌های الکترونیکی آزمایشگاهی و …

همچنین این ‌نکته لازم به ذکر است که کابل افشان سبک کیسه‌ای با توجه به ویژگی‌های خود جهت نصب در فضای خارج از ساختمان و یا جهت استفاده در وسایل گرمایشی مناسب نبوده و به دلیل قرارگیری در دسته کابل‌های با بار مکانیکی سبک، در هنگام بهره‌برداری نباید تنش و اشاره‌ای مکانیکی همچون کشش به این نوع کابل وارد شود.

کابل کیسه ای چیست
فروشگاه صنعتی بتاترانس
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

مزایا کابل برق کیسه ای

کابل برق کیسه‌ای دارای ویژگی‌ها و مزایای متعددی است که در عین ‌حال نسبت به این مزایا دارای قیمت بسیار مناسبی است و در واقع همین مزایا و قیمت مناسب این نوع کابل است که باعث شده جزو کابل‌های پرفروش و شناخته ‌شده در بازار به شمار رود. برخی از مزایای کابل برق کیسه‌ای شامل موارد زیر است:

⚠️ دارای انعطاف‌پذیری بسیار مطلوب

⚠️ در هنگام جمع شدن فضای بسیار کمی را اشغال کرده و نگهداری از آن آسان است.

⚠️ کابل برق کیسه‌ای جهت حفاظت از رشته‌های کابل و سالم ماندن آن‌ها دارای روکش است. (برخلاف سیم بند تخت که بدون غلاف می‌باشد)

⚠️ در سایز و ابعاد مشابه، نسبت به کابل‌های گرد افشان معمولی وزن کمتری دارد که باعث فراهم شدن امکان حمل‌ونقل آسان‌تر و … می‌شود.

مقاومت الکتریکی هادی‌ کابل کیسه‌ای

مقاومت الکتریکی هادی‌ کابل کیسه‌ای

همان‌طور که گفته شد کابل‌های کیسه‌ای دارای دو هادی از جنس مس بوده که به‌صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در ادامه قصد داریم به شرح و توضیح مقاومت الکتریکی این هادی‌ها بپردازیم. حداکثر مقاومت هادی‌های افشان کلاس 5 در دمای 20 درجه سلسیوس بر طبق استاندارد IEC 60288 به شرح زیر است:

🔴 هادی مسی افشان 0.5 میلی‌متر مربع: 39 اهم/کیلومتر

🔴 هادی رشته‌ای مسی 0.75 میلی‌متر مربع: 26 اهم/کیلومتر

🔴 رسانای مسی افشان 1 میلی‌متر مربع: 19.5 اهم/کیلومتر

🔴 رسانای افشان مسی 1.5 میلی‌متر مربع: 13.3 اهم/کیلومتر

🔴 هادی افشان Cu سایز 2.5 میلی‌متر مربع: 7.9 اهم بر کیلومتر

چه قدر با انواع کابل آشنا هستید؟ کابل فشار قوی | کابل فشار ضعیف | کابل افشان چیست؟

انواع کابل کیسه ای

کابل کیسه‌ای به‌ طور کلی به دو گروه دسته‌بندی ‌می‌شود که هر گروه دارای ویژگی‌ها‌ و ابعاد و سایز‌های منحصر به خود هستند.

کابل کیسه‌ای H03VVH2-F

دسته اول کابل افشان تخت سبک است که این نوع کابل دارای سطح مقطع‌های 0.5 و 0.75 میلی‌متر مربع است و به آن کابل H03VVH2-F گفته می‌شود.

کابل کیسه‌ای H05VVH2-F

این نوع کابل نیز کابل افشان تخت بوده با این تفاوت که دارای سطح مقطع‌های 1، 1.5 و 2.5 میلی‌متر مربع می‌باشد. این نوع کابل کیسه‌ای با شناسه H05VVH2-F شناخته می‌شود.

انواع کابل کیسه ای

کابل کیسه ای H03VVH2-F

کابل افشان تخت سبک که دارای شناسه H03VVH2-F می‌باشد، مقطع تخت داشته و با نام کابل کیسه‌ای نیز شناخته می‌شود. این نوع کابل دارای ویژگی‌های مشابه کابل قابل‌انعطاف سبک بوده و به شرح زیر است:

🟥 کابل H03VVH2-F دارای هادی از نوع مس تابیده آنیل شده و عایق PVC نوع D است.

🟥 حداکثر دمای جهت استفاده از این کابل ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و اغلب برای رابط وسایل برقی خانگی، دستگاه‌های صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری و … کاربرد دارد.

🟥 استحکام فیزیکی و حرارتی پایین

🟥 دارای ولتاژ نامی 300 الی 500 ولت 

همچنین این نوع کابل نیز مثل دیگر کابل‌های موجود، دارای استاندارد‌های و قوانین ساخت بین‌المللی و داخلی بوده و پیروی از این قوانین و استانداردها در ساخت کابل اجباری و اجتناب ‌ناپذیر است. جهت ساخت سیم و کابل انعطاف‌پذیر افشان یا همان کابل کیسه‌ای H03VVH2-F دو نوع استاندارد کلی و جزئی وجود داشته که استانداردهای کلی شامل مواردی همچون استانداردهای ISIRI 3084 ایران و استاندارد IEC 60228 بین‌المللی برای دو گروه 5 و 6 هادی کابل‌های افشان می‌شود.

پیروی از استاندارد بین‌المللی IEC 60227-06 و استاندارد ISIRI(607)06 ایران برای سیم‌های انعطاف‌پذیر دارای ولتاژ 300 الی 500 ولت دارای سطح مقطع 0/5، 0/75 و یا 1 میلی‌متر مربع بوده و پیروی از استانداردهای ISIRI(607)02 و IEC 60227-02 برای سیم‌هایی با ولتاژ 450/750 ولت و با سطح مقطع 1/5 الی 240 میلی‌متر مربع الزامی است.

کابل برق کیسه‌ای 1، 1.5 و 2.5 mm²

کابل کیسه‌ای با سطح مقطع 1، 1.5 و 2.5 میلی‌متر مربع پرکاربردترین کابل برق است و اغلب با این سه سایز تولید و به بازار عرضه می‌شوند که رساناهای بسیار مطلوبی جهت عبور جریان برق می‌باشند. مناسب‌ترین ولتاژ عبوری برای این نوع کابل‌ها 300 ولت است. کابل‌‌های کیسه‌ای دارای انعطاف ‌پذیری بالایی می‌باشند که به دلیل جنس مسی هادی آن‌ها است. عایق پلاستیکی کابل‌ها از جنس PVC محکم بوده که در برابر فشارهای فیزیکی و مکانیکی، پوسیدگی و خمیدگی مقاومت بالایی دارد.

همچنین کابل برق کیسه‌ای 1، 1.5 و 2.5 mm² با بهره‌گیری از متدی ساخته شده است که باعث شده از یک ماده سوختنی به عایقی مقاوم در برابر الکتریسیته و دما تبدیل شود. کابل برق کیسه‌ای mm²( 1، 1.5 و 2.5) ساخت شده توسط شرکت البرز الکتریک نور می‌باشد. این شرکت از آغاز کار خود با بهره‌گیری از بهترین مواد اولیه و بروزترین ماشین‌های صنعتی تلاش کرده است تا محصولاتی با بالا‌ترین کیفیت تولید نماید تا افزون بر هدف مهم این شرکت که جلب نظر مصرف‌ کننده است بتواند از حوادث خطرناکی مانند آتش‌سوزی و برق ‌گرفتگی که باگذشت طول عمر کابل‌های بی‌کیفت احتمال رخ دادن آن‌ها وجود دارد جلوگیری کند.

کابل برق کیسه‌ای mm² ( 1، 1.5 و 2.5 ) ساخت شرکت البرز الکتریک نور دارای تمامی نکات ایمنی ساخت بوده به همین خاطر دارای نشان استاندارد ملی، ایزو کشور نروژ و استاندارد اروپا می‌باشد که کیفیت آن را تضمین می‌کنند. مواد اولیه این کابل‌ها بسیار مرغوب بوده و عاری از هر نوع مواد سمی و خطرناک برای انسان‌ها و طبیعت است که باعث می‌شود صدمه‌ای به انسان و طبیعت وارد نشود.

نتیجه گیری

کابل کیسه ای چیست؟ کابل کیسه ای یکی از انواع پرطرفدار سیم و کابل در صنعت برق است و به دلیل کاربردهای فراوانی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است. این کایل از دو رشته سیم که به صورت موازی کنار هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده است و جنس هادی آن نیز از مس تابیده شده است. غلاف کابل کیسه ای غالبا سفید است و همچنین عایق هادی آن از جنس PVC است. به طور معمول بیشتر از کابل کیسه ای در مکان‌های که فشار مکانیکی کمتر است برای ارتباط دادن وسایل الکتریکی با برق استفاده می‌شود. 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان خود در جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید!

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 13.10.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *