جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
کابل فشار قوی

فهرست مطالب

کابل فشار قوی

کابل فشاری قوی برای اولین بار در سال 1876 میلادی تولید شد به صورتی که چند رشته سیم مسی را به‌هم می‌پیچیدند و در نهایت با کائوچو روکش یا عایقی برای آن‌ها تولید می‌کردند. در حال حاضر این کابل‌ها را بسیار متنوع تولید می‌کنند که شکل، جنس، تعداد هادی، سطح مقطع و … آن‌ها کاملا متفاوت است. در واقع کابل‌هایی که ولتاژهای بالا از آن‌ها عبور کند یعنی قادر به عبور جریان‌های بیشتر از 30 کیلو وات باشند را “کابل فشار قوی” می‌گویند؛ البته این کابل را با نام های دیگری همچون کابل قدرت، کابل ولتاژ بالا هم می‌شناسند.

کاربرد اصلی این کابل که یکی از مجموعه‌های مهم سیم و کابل است انتقال دادن انرژی الکتریکی در ولتاژ و جریان‌های بالا است. در واقع این کابل‌ها از یک رسانا و یک عایق برخوردارند که عایق بندی آن‌ها کامل است و از یک محافظ فلزی و لایه‌های نیمه مخروطی ساخته شده است. اصولا طول برش این کابل‌ها را از یک متر تا چند صد متر می‌زنند؛ که نوع کوتاه آن‌ها را در دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند، و نوع طولانی‌تر کابل‌های ولتاژ بالا را در ساختمان‌ها یا به صورت دفن شده در کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهند.

در حالت کلی این نوع کابل‌ها کاربردهای مختلفی دارند یعنی بعضی از آن‌ها در جریان‌های متناوب برق یا همان AC و بسیاری دیگر برای جریان‌های مستقیم یعنی DC مورد استفاده قرار می‌گیرند، که کاربرد آن‌ها در سیستم‌های احتراق بسیار حائز اهمیت است. اساسا کیفیت این نوع کابل‌ها بر اساس حداکثر توان، تعداد لایه‌ها، نوع رسانا، جنس عایق و… سنجیده می‌شود.

کیفیت کابل فشار قوی

لازم است بدانید که انواع سیم و کابل‌ها در کیفیت انتقال برق و یا انرژی الکتریکی نقش بسیار مهمی دارند بنابراین لازم است که آن‌ها را با کیفیت بالایی تهیه کنید. در واقع کیفیت کابل‌های فشار قوی با توجه به موارد زیر تعیین می‌شود.

حداکثر توان: برای انواع کابل‌های قدرت پارامتر حداکثر توان متفاوت خواهد بود و معمولا بر اساس شدت جریان کاربرد دارند.

نوع رسانای به کار در کابل‌های قدرت: معمولا برای تولید کابل‌های قدرت از دو هادی مس و یا آلومینیوم استفاده می‌کنند که نوع مسی از کیفیت برتری برخوردار است.

جنس عایق کابل‌های قدرت: عایقی که برای کابل‌های قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. معمولا عایق‌هایی که برای این کابل‌ها استفاده می‌شود از PVC یا PE و یا پلاستیک فشرده خواهد بود.

تعداد لایه‌ها: در مورد کیفیت کابل‌های فشار قوی تعداد لایه‌ها بی تاثیر نیستند معمولا تعداد لایه‌های بیشتر کیفیت بالاتر را نشان می‌دهند.

در بسیاری از موارد تعداد شاخه‌های رسانا و سطح مقطع کابل و استانداردهای رعایت شده در کیفیت کابل‌ها بسیار موثر هستند.

کابل فشار قوی
کابل فشار قوی

7 کاربرد طلایی کابل فشار قوی که نمی دانستید!

کاربرد این کابل‌ها این است که جریان برق را از نیروگاه‌های برق به شبکه‌های توزیع برق انتقال می‌دهند. در بسیاری از موارد این کابل‌ها در شبکه‌های توزیع و در بسیاری از موارد دیگر در شبکه‌های انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته کاربرد این کابل‌ها فقط منتهی به انتقال جریان برق در نیرو گاه‌ها و شبکه‌های برق نیست بلکه موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

بهترین مدل کابل فشار قوی

در حالت کلی کابل‌های قدرت به دو دسته کلی کابل قدرت روغنی، کابل قدرت گازی از نوع SF6 تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در واقع کابل‌های فشار قوی گازی SF6 به نوبه خود به 4 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

و اما دسته بندی کابل‌های روغنی به صورت زیر است:

کابل‌ روغنی با فشار کم: این نوع کابل‌ها را توسط کاغذهایی آغشته به روغن رقیق ایزوله می‌کنند. لازم است بدانید که استقامت الکتریکی این کابل‌های روغنی تقریبا 2 الی 3 برابر کابل‌هایی با روغن کم است.

کابل‌ روغنی با فشار بالا: یکی از پرکاربرد کابل‌های فشار قوی، کابل‌های روغنی فشار بالا هستند. اصولا هر یک از رشته سیم‌های موجود در کابل‌ را با کاغذهای آغشته به روغن بسیار غلیظ می‌کنند.

و اما سایر کابل‌های فشار قوی عبارت‌اند از:

کابل‌ فشار قوی معمولی: در بین تمام کاربران کابل‌هایی که بیشتر از 1 کیلو ولت ولتاژ را از خود عبور می‌دهند، کابل فشار قوی محسوب می‌شوند. اما بر طبق استانداردهای جهانی، کابل‌هایی با ولتاژ 32 و 63 کیلو ولت هم به عنوان کابل‌های فشار قوی به شمار می‌آیند.

کابل‌ فشار قوی زره دار: غلاف این نوع کابل‌ها از جنس پی وی سی است و یا این که برای این کابل‌ها آرمور در نظر می‌گیرند که در برابر اشعه‌های مضری همچون فرابنفش ایمن خواهند بود. این نوع کابل‌ها در برابر خوردگی و یا پوسیدگی بسیار مقاوم هستند.

کابل‌ فشار قوی سرب دار: گفتنی است که برای این نوع کابل غلاف فلزی با متریال سرب در نظر گرفته می‌شود که مقاومت کابل را بسیار بیشتر می‎کند.

انواع کابل فشار قوی
نتیجه گیری

کابل فشار قوی برای اولین بار در سال 1876 در اثر پیچیدن چند رشته سیم مسی تولید شد و شکل گرفت. در واقع به کابل‌هایی که ولتاژهای بالا و با به عبارتی ولتاژهای بالای 30 کیلو وات از آن عبور می‌کند کابل فشار قوی می‌گویند.

کابل فشار قوی کاربردهای مختلفی دارد مهم‌ترین و اصلی ترین کاربرد آن در سیستم‌های احتراق است که بسیار حائز اهمیت است. از دیگر کاربردهای کابل فشار قوی می‌توان به استفاده از آن در خطوط تولید، اتصال فیبر نوری، کابل‌کشی پست‌های هوایی و … اشاره کرد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید. همچنین تجربیات و نظرات خود در خصوص کابل فشار قوی را با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 20.6.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *