جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
کابل فشار ضعیف

فهرست مطالب

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف Power (LV) به انواع کابل‌های مس-آلومینیوم عایق‌بندی شده با پلیمرهای مختلف و دارای ولتاژ ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت اشاره دارد.
از این کابل‌ها برای انتقال برق در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود، از روشنایی گرفته تا انتقال نیروی محرکه به موتورهای الکتریکی و…
از نظر نوع هادی، این نوع کابل‌ها شامل کابل‌های ثابت، کابل‌های تک، کابل‌های اسپری شده، کابل‌های نیمه هادی گرد، کابل‌های نیمه هادی سکتوری و کابل‌های نیمه هادی فشرده می‌شود.

طیف گسترده‌ای از این کابل‌های کابل فشار ضعیف نیز به شکل کابل‌های مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر شعله، کابل‌های تقویت شده، بدون دود، بدون هالوژن، هیدروکربن و مقاوم در برابر نفت موجود است.
این کابل‌ها برای محیط کاری که در آن استفاده می‌شوند طراحی شده اند.
کابل‌های بزرگ با مساحت‌های بزرگ نیز می‌توانند تولید و عرضه شوند تا اتصالات اقتصادی غیر ضروری را حذف کنند.

انواع کابل فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف از نظر تعداد رشته‌ها و عایق مورد نظر به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

و یا 1 و 2 و 3 و 3.5 و 4 و 5 رشته با عایق XLPE آرموردار هم وجود دارند. اما در حالت کلی یا از نظر ساختار در دسته معمولی NYY, NAYY, N2XY, NA2XY و جود دارند و یا این که به صورت شیلددار در مدل‌های NYCY,NYSY,N2XCY تولید می‌شوند. و اما مدل‌های فشار ضعیف زره‌دار عبارت‌اند از NYRY,N2XRY,NYBY,N2XBY.

کابل فشار ضعیف
کابل فشار ضعیف

کاربرد کابل فشار ضعیف

در حالت کلی این کابل‌ها در مکان‌هایی کاربرد دارد که میزان شار الکتریکی در محدوده استاندارد کابل است و یا در مکان‌هایی که ضربات مکانیکی کم است کاربرد دارند و اغلب نوع زره دار آن را در مکان‌هایی که امکان صدمات مکانیکی وجود دارد، استفاده خواهد شد.

کابل‌های LV کاربردهای بسیار وسیع و گسترده‌ای دارند برای مثال می‌توان به مواردی همچون برق کشی تاسیسات، برای روشنایی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری، انتقال دادن نیرو محرکه به الکتروموتورها و… خواهد بود.

این نوع کابل‌ها را می‌توان به دو صورت دفنی داخل زمین یا نصب داخل کانال‌ها مورد استفاده قرار داد. در واقع کاربرد دیگری که برای کابل‌های فشار ضعیف وجود دارد سیم کشی لوازم الکتریکی کم مصرف است. در نهایت لازم است بگوییم که با توجه به نوع کابلی که تولید می‌شود، می‌توان کاربردهای متفاوتی را نام برد؛ در واقع هر کابلی که انتخاب می‌شود باید از نظر ساختار و عملکرد کاملا با محیط متناسب باشد.

هر کابل از غلاف‌های مختلفی ساخته می‌شوند که علامت‌های مختلفی هم برای آن‌ها تعیین می‌شود؛ و در حالت کلی کابل‌های LV ساختار متفاوتی دارند و در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند برای مثال کابل‌های NYY دارای هادی مسی هستند و غلاف آن‌ها پلاستیکی است.

و یا کابل NKBA دارای هادی مسی است که غلاف آن کاغذی است و غلاف آن سربی، فولاد، زر است که پوشش خارجی آن از الیاف‌های گیاهی ساخته می‌شود. در هنگام انتخاب انواع کابل‌ها لازم است که نوع آن را مشخص و با توجه به شرایط مناسب استفاده کرد.

یکی از بزرگ ترین اشتباهات ما در رابطه با کابل فشار ضعیف این است که کابل فشار ضعیف و کابل فشار قوی را شبیه به هم در نظر می گیریم در حالی که این دو کابل تفاوت های اساسی دارند. در ادامه بهتر و بیشتر این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

تفاوت کابل فشار ضعیف و فشار قوی

کابل‌های فشار قوی یا HV دارای هادی با متریال آلومینیوم و یا مس هستند که از عایق XLPE بهره می‌برند و معمولا برای ولتاژهایی بیشتر از 36 کیلو وات مورد استفاده قرار می‌گیرند. و اما حال به بررسی تفاوت کابل فشار ضعیف و کابل‌های فشار قوی می‌پردازیم:

کابل فشار ضعیف
نتیجه گیری

کابل فشار ضعیف دارای ساختمان ساده ای است که از مجموعه ای از رشته های به هم تابیده شده تشکیل شده است این کابل ضخامت مناسبی دارد و می تواند سطح ولتاژ موجود را تحمل کند . هادی کابل فشار ضعیف از مس و یا آلومینیوم ساخته می شود که این قابلیت را دارد که بتواند بین 300 تا 3000 ولت ولتاژ را تحمل کند. به دلیل کاربرد زیادی که در صنعت دارد و کاربرد های زیادی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در بتاترانس  تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید پیشنهادات و نظرات خود را در خصوص اتصالات پنوماتیک با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *