جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
کابل افشان چیست

فهرست مطالب

کابل افشان چیست؟

به ‌نوعی از کابل‌ها که از چندین سیم تک رشته تشکیل ‌شده‌ و جنس هادی آن بیشتر از جنس فلز مس بوده، کابل‌های افشان می‌گویند. کابل افشان بسیار انعطاف ‌پذیر بوده و مهم‌ترین مشخصه این نوع کابل همین انعطاف ‌پذیری بالای آن است؛ کابل‌های افشان همچنین با توجه به ویژگی‌های اصلی خود به کابل‌های سبک یا کابل‌های نرم هم معروف می‌باشند. یکی از ویژگی‌های این نوع سیم و کابل این است که اساساً به شکل‌های دایره‌ای یا گرد طراحی و ساخته می‌شوند و در میان بسیاری از افراد پرمصرف هستند؛ عایق استفاده ‌شده در این نوع از کابل بیشتر از نوع پی‌وی‌سی است.

کابل‌ افشان در صنایع و کارخانه‌های مختلفی مانند کارخانه‌های تولیدی، کارگاه‌های صنعتی، صنایع ساختمان‌سازی و … استفاده‌ شده و همينطور از کابل‌های افشان به ‌صورت کلی به‌عنوان کابل‌های رابط یا کابل‌های ابتدایی در بیشتر لوازم و تأسیسات برقی، وسایل خانه، ماشین‌آلات و تجهیز آلات الکتریکی استفاده می‌شود. کابل‌ افشان از انواع گوناگون روکش‌ها مثل لاستیک، پی‌وی‌سی، LSZH و روکش پلی‌اتیلن تشکیل‌ شده‌ است. کابل افشان دارای روکش LSZH به ‌طور کلی باعث شده تا در هنگام آتش گرفتن این نوع کابل، دودهای مضر و سمی ایجاد نشود. کابل افشان شامل روکش لاستیکی نیز به‌ صورت کلی در مقابل انواع گوناگون ضربه‌ها و رطوبت‌های ایجاد شده از استحکام و پایداری زیادی برخوردار است.

در بیشتر مکان‌های روغنی و اسیدی مانند تعمیرگاه‌ها باید از کابل‌های افشان روکش لاستیکی استفاده شود؛ کابل‌های شیلد دار افشان نیز معمولاً از محافظ‌های آلومینیومی و فولادی تشکیل شده و این محافظ‌ها نیز سبب مراقبت از خود کابل افشان می‌شود. کابل‌های افشان به ‌طور کلی دارای یکسری از قوانین و استانداردهای کلی می‌باشند و این استانداردها شامل دو قسمت ایرانی و خارجی هستند؛ اين کابل‌ها از قابلیت و ویژگی پیچ‌وخم کردن زیادی برخوردار هستند و دارای وزنی مناسب نيز می‌باشند.

مشخصات کابل افشان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشخصه‌ی این نوع از کابل، قابلیت انعطاف بالای آن است. از سایر ویژگی‌ها و مشخصات کابل افشان می‌توان به ‌ظاهر گرد شکل آن اشاره کرد. کابل افشان گرد به‌صورت کلی در میان بسیاری از مصرف‌کنندگان رایج است. باگذشت زمان کابل افشان طرح تخت ساخته شده و این نوع از کابل نیز یکی از بهترین جایگزین‌های کابل افشان گرد خواهد بود و انواع استانداردها و شیوه‌های جدید نیز در کابل‌های افشان به کار می‌رود.

کابل افشان همچنین از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و وزن کلی آن بسیار سبک و مناسب است. در کابل‌های پمپ شناور چاه عمیق اساساً از کابل‌های افشان شیلد دار انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند.

از کابل‌های افشان معمولاً در نیروگاه‌ها، محیط‌های بیرونی، داخل آب، پست‌های انتقال برق، زیرزمین، درون ساختمان، کانال‌های کابل‌کشی و مکان‌هایی که احتمال آسیب‌های مکانیکی به کابل وجود ندارد بیشتر استفاده خواهد شد؛ کابل افشان به ‌صورت کلی در برابر انواع ساییدگی‌ها و شرایط آب و هوایی از پایداری و مقاومت خوبی برخوردار است.

کابل افشان چیست
فروشگاه صنعتی بتاترانس
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

کاربرد کابل افشان

کابل‌های افشان به علت اینکه بسیار نرم و سبک هستند، بیشتر در فاصله‌های کوتاه یا بسیار کوتاه کاربرد دارند و اساساً برای استفاده در فاصله‌های زیاد یا طولانی کاربرد ندارند. افراد از کابل‌های افشان اکثراً برای کابل‌های پمپ شناور چاه عمیق استفاده می‌کنند. این مورد، از کاربردهای مخصوص کابل‌های افشان بوده و برای استفاده از پمپ آب حتماً باید از این نوع کابل استفاده شود.

میزان شدت ‌جریان متوسط عبوری از یک کابل افشان در سطح مقطعی یک میلی ‌متر در مقایسه با دیگر کابل‌ها کمتر است. کاربرد اصلی کابل افشان همان‌طوری که پيش‌تر اشاره گشت، انعطاف ‌پذیری بسیار آن است و کابل افشان بیشتر در تأسیسات صنعتی و ساختمانی استفاده خواهد شد. کابل‌های افشان به‌ صورت کلی در مکان‌ها یا فضاهایی نصب می‌شوند که خطر ضربات مکانیکی در آنجا وجود نداشته باشد.

کاربرد کابل افشان
ویژگی کابل افشان

ویژگی کابل افشان

در قسمت زیر به ویژگی‌های کابل افشان اشاره ‌شده است:

• کابل‌های افشان دارای انعطاف‌پذیری زیادی هستند و همچنین این نوع کابل‌ها را می‌توان خم کرده و به شکل‌های مختلفی درآورده می‌شوند.

• کابل‌های افشان به‌آسانی شکسته نخواهند شد و در مقایسه با دیگر انواع کابل مثل کابل‌های مفتولی پایدارتر و کاربردی‌تر هستند.
• این نوع از کابل‌ها از تعداد زیادی رشته‌های نازک مسی تشکیل شده اند.

• این نوع کابل همانند کابل مفتولی می‌تواند ولتاژی میان 300 تا 500 ولت را تحمل کند.

• به کابل‌های افشان سیم نرم و یا سیم سبک هم گفته می‌شود.

• کابل‌های افشان اساساً در درون منازل و مکان‌های باریک استفاده می‌شوند.

• کابل‌های افشان بیشتر در مکان‌ها و محیط‌های خشک و مرطوب کاربرد دارند.

چه قدر با انواع کابل آشنا هستید؟ کابل فشار قوی | کابل فشار ضعیف

انواع کابل افشان

کابل‌های افشان به ‌صورت کلی و در یک دسته‌بندی اساسی به دو گروه کابل‌های افشان گرد و کابل‌های افشان تخت تقسیم می‌شوند:

1- کابل افشان تخت: این نوع از کابل به‌طورکلی از نظر سایز، جنس، اجزای اصلی و شکل کلی کابل با دیگر کابل‌ها متفاوت است. درخواست برای خرید کابل‌های افشان تخت هرروز در بازار بیشتر می‌شود، زیرا این نوع از کابل‌ها از پایداری بسیاری برخوردار هستند و در مقایسه با دیگر کابل‌ها ارزان‌تر نیز می‌باشند. از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات اصلی کابل افشان تخت می‌توان به حداقل جای‌گیری کابل، حداکثر انعطاف‌پذیری، انتقال خوب گرما، استحکام خوب این نوع کابل و … اشاره نمود.

کابل‌های افشان تخت در مقایسه با سایر کابل‌ها، از راه‌حل‌های خوبی برای تأمین برق و انتقال داده‌ها در هواپیماهای غیرنظامی، دستگاه‌های طبی، دستگاه‌های نیمه‌هادی و … برخوردار می‌باشند. کابل افشان مدل تخت همچنین به ‌طور کلی موردتوجه بیشتر تولیدکنندگان جرثقیل‌ سقفی و لودرها قرار گرفته است. کابل‌های افشان تخت اساساً انگیزه‌ای برای تاب خوردن بر روی قرقره‌ها را ندارند و به ‌صورت مستقیم و موازی در داخل کابل‌ها قرار می‌گیرند. کابل افشان مدل تخت از مناسب‌ترین انواع کابل‌ افشان محسوب شده و افراد از کابل‌های افشان طرح تخت نمی‌توانند در موتورها استفاده کنند، چون به دلیل تشکیل عایق‌بندی‌های جدا از هم در موتورها، شدت و توان موتور به‌شدت زیاد می‌شود.

2- کابل افشان گرد: در این نوع از کابل‌های افشان رشته‌های ضخیم کابل به هم فشرده ‌شده و ضخامت کلی عایق‌ها در این نوع کابل‌ها 0.5 میلی‌متر است. به ‌طور کلی اکثر کابل‌های افشان که امروزه ساخته و عرضه می‌شوند، به ‌صورت کابل‌های افشان طرح گرد می‌باشند؛ کابل‌های افشان مدل گرد اکثراً در کارخانه‌های تولیدی کاربرد دارند.

کابل افشان قدرت

کابل‌های افشان قدرت به‌ صورت کلی شامل هادی‌های استفاده شده از جنس مس آنیل شده هستند و همچنین دارای رشته‌های بسیار پیچیده و در هم‌ تنیده می‌باشند. از این نوع کابل‌های افشان در اصل برای تأمین کردن انرژی‌ مورد نیاز مکان مدنظر، تأمین انرژی الکتریکی در مکان‌ها و محیط‌های باز، زیرزمین، درون آب، درون ساختمان، مراکز توزیع و شبکه‌های برق و … استفاده می‌شود. برای مثال کابل افشان قدرت اکثراً در مصارف خانگی، حوزه‌های صنعتی و … کاربرد ویژه دارد.

کابل افشان سبک

کابل‌های افشان سبک نوعی از کابل‌های افشان می‌باشند که هادی آن از نوع گروه پنج بوده و دارای انعطاف‌پذیری بسیاری هستند. کابل افشان مدل سبک به ‌طور کلی با توجه به ‌اندازه سطح مقطع کابل، ولتاژ نامی، استانداردهای متفاوت و … طراحی و تولید شده است. این نوع از کابل‌های افشان از نظر ولتاژ نامی به دو گروه زیر طبقه‌بندی می‌شود:

1- کابل‌های افشان با ولتاژ نامی 300/500 ولت
2- کابل‌های افشان با ولتاژ نامی 300/300 ولت

اساساً کابل‌های افشان سبک دارای یکسری از هادی‌هایی از جنس مس‌ آنیل شده می‌باشند و این نوع کابل‌ها بر اساس استانداردهای ملی ایران و یا استانداردهای خارجی 60230 IEC طراحی می‌شوند. کابل‌هاي افشان سبک نيز می‌توانند به‌صورت کابل‌های ابتدایی در ماشین‌هايي که دو شاخه‌ي آنان به شکل ثابت هستند، استفاده شوند. روکش کابل‌های افشان سبک بیشتر از جنس PVC تشکیل شده است و رنگ روکش این نوع از کابل افشان بیشتر در دو رنگ مشکی و سفید تهیه خواهد شد.

کابل افشان چیست

کابل افشان دریایی

کابل‌های افشان دریایی یا آبی به‌صورت کلی برای انتقال جریان‌های برقی و الکتریسیته در زیرآب کاربرد دارند. کابل‌های افشان دریایی همانند کابل‌های افشان، سبک و انعطاف‌پذیر هستند. کابل‌های افشان دریایی کاملاً ضد آب بوده و در برابر انواع ضربه‌ها (ضربه‌های سبک و سنگین) مثل ضربه‌های سنگ‌های دریا و میزان امواج آب مقاوم می‌باشند.

این نوع از کابل‌های افشان در کل دارای نوع‌های بسیاری هستند ولی استفاده از آن‌ها اساساً رایج نبوده و افراد می‌توانند در موارد زیر از این نوع کابل افشان استفاده نمایند:

1- برای تأمین میزان برق یک جزیره
2- برای وصل نمودن دستگاه‌های الکتریکی و برقی دو جزیره مجاور هم
3- برای دستگاه‌های برق دکل‌های نفتی
4- برای تأمین نورپردازی محل مورد نظر و راه‌اندازی وسایل و تجهیزات برقی در زیرآب

کابل افشان نسوز

کابل افشان حرارتی همان‌طوری که از اسم آن مشخص مي‌باشد، دارای روکش‌هایی از جنس نسوز است. کابل افشان نسوز یا حرارتی بیشتر در مکان‌ها و محیط‌هایی که میزان دما زیاد است، کاربرد دارد. بیشترین استفاده و کاربرد از کابل افشان حرارتی یا کابل نسوز در صنایع جوشکاری است و ویژگی‌های عمده کابل‌های افشان نسوز در قسمت زیر اشاره می‌شود:

1- مقاوم بودن در برابر آتش

2- مستحکم در مقابل فرسایش

3- دارای ویژگی آنتی استاتیک

4- پایدار در برابر انواع گوناگون شرایط محیطی

هادی کابل افشان

به ‌صورت کلی و بر اساس قوانین و استانداردها، هادی‌هایی که در کابل‌های افشان یا کابل‌های سبک استفاده شده، هادی‌های افشان می‌باشند. هادی‌های به ‌کار رفته در کابل‌های افشان شامل یکسری از نکات و الزامات زیر هستند:

1- جنس هادی کابل افشان از مس آنیل شده با اندود است.

2- قطر اسمی مفتول‌های هر هادی باید مشابه باشند.

3- مفتول‌های هر نوع هادی از نظر قطر نباید از حداکثر مقادیر داده ‌شده در استاندارد بیشتر باشند.

4- مقاومت هر نوع هادی در کابل‌های افشان در دمای 20 درجه سانتی‌گراد تعیین می‌شود و بیش از حداکثر میزان مشخص‌ شده در استاندارد لحاظ نخواهد شد.

5- توجه کلی به قطر رشته‌های هادی

هادی کابل افشان

خرید کابل افشان

به‌صورت کلی قیمت یکی از کلی‌ترین معیارهای تعیین‌کننده‌ی خرید کابل افشان است. بیشتر افراد بر اساس ساختار کلی کابل‌های افشان، استانداردهای لازم کابل، جنس کابل و … باید کابل‌های افشان مناسب کار خود را خریداری نمایند. دلیل اصلی تفاوت قیمت در کابل افشان را می‌توان تفاوت در ساختار کابل افشان معرفی کرد، به این صورت که بعضی از کابل‌های افشان دارای روکش‌های مستحکم و قوی بوده و بعضی از آن‌ها از روکش‌های لاستیکی تشکیل شده است. مورد فوق در اصل باعث تغییر قیمت کابل‌های افشان در بازار می‌شود. مورد دیگری که افراد باید به آن توجه ویژه نمایند، این است که اگر گروهی از کابل‌های افشان از لحاظ قیمتی گران باشند، این زیاد بودن قیمت اساساً به دلیل کیفیت زیاد و مطلوب کابل افشان خواهد بود.

به‌صورت کلی افراد باید قبل از خرید کابل‌های افشان به یک سری از نکات مهم و کلی زیر توجه کنند:

1- کابل‌های افشان در کل نباید شامل برجستگی یا فرورفتگی باشند.

2- توجه اساسی به نوع هادی کابل افشان؛ این مورد می‌تواند مشخص‌کننده‌ی کیفیت عالی کابل افشان باشد.

3- قبل از تهیه‌ی کابل‌های افشان افراد باید به مواردی مثل جنس هادی، اندازه مقطعی کابل افشان، طول و عرض کابل مدنظر خود، تعداد رشته‌های سیم کابل، میزان خلأ ولتاژ و … توجه ویژه کنند.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

در بخش زیر به عمده‌ترین تفاوت‌های میان کابل‌های افشان و کابل‌های مفتول اشاره می‌شود:

1- کابل‌های افشان از حداکثر میزان انعطاف‌پذیری در مقایسه با کابل‌های مفتولی برخوردار بوده و به همین علت، ساختار اصلی این نوع کابل‌ها بیشتر به شکل رشته‌ای می‌باشد.

2- کابل‌های مفتولی ازنظر اتصال نیز دارای قدرت کمتری نسبت به کابل‌های افشان هستند. ساختار کابل مفتولی به شکل تک‌ رشته‌ای است و قدرت کمتری نیز دارد. کابل‌های افشان دارای درصد شکنندگی بسیار کمتری در مقایسه با کابل‌های مفتولی می‌باشند.

3- کابل‌های مفتولی ازنظر مقاومت اهمی به نسبت کابل‌های افشان دارای مقاومت بیشتری می‌باشند؛ علت این برتری در کابل‌های مفتولی را می‌توان در تعداد پیچ‌ها، طول کابل و پیچش‌های بسیار در کابل‌های مفتولی دانست.

4- کابل مفتولی در مقایسه با کابل افشان دارای اتصالات کمتری است.

5- کابل‌های مفتولی ازلحاظ خوردگی و ضربه در مقایسه با کابل‌های افشان دارای مقاومت بسیاری هستند.

6- کابل‌های افشان نیز ازلحاظ قیمتی در مقایسه با کابل‌های مفتولی بسیار گران‌قیمت‌تر و باکیفیت‌تر می‌باشند.

بروزرسانی 12.10.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *