جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند

فهرست مطالب

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند؟

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند؟

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند؟ یکی از منابع تغذیه پرکاربرد، منبع تغذیه سوئیچینگ است که از آن در مدارهای مختلف استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر این منابع تغذیه، مدارهای الکترونیکی هستند که از یک منبع ولتاژ، ولتاژ DC ثابت یا کنترل شده تولید می‌کنند. این ولتاژ دی سی خروجی در بسیاری از مدارها استفاده می‌شود و تأمین آن ضروری است. حالا می‌خواهیم ببینیم که یک منبع تغذیه سوئیچینگ آداپتور چگونه کار می‌کند؟

منابع تغذیه سوئیچینگ آداپتور می‌توانند به یک منبع بزرگتر انرژی برق وصل شوند و برقی را با جریان و ولتاژ متفاوت تولید کنند. ترانزیستور‌های پاور یک منبع تغذیه سوئیچینگ بر خلاف یک منبع تغذیه خطی، دائماً در حال خاموش و روشن شدن هستند که همین عامل باعث کمترین اتلاف توان در این تجهیزات می‌شود. ولتاژ خروجی در این منابع تغذیه با تنظیم زمان، خاموش یا روشن شدن ترانزیستور‌ ها تامین می‌شود. تا این جای متن تقریباً روشن می‌شود که یک منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می‌کند؟ حالا در مبحث مزایای منبع تغذیه سوئیچینگ باید بگوییم که از بزرگترین مزیت‌های منابع تغذیه سوئیچینگ، حداقل هدر رفتن توان و بازدهی بالا است. دو نوع منبع تغذیه در حالت کلی وجود دارد :

1- منبع تغذیه خطی

2- منبع تغذیه سوئیچینگ : هنگامی که در صنعت منبع تغذیه‌ای با جریان بیشتر و ولتاژ بالاتری مورد نیاز است، از یک رگولاتور سوئیچینگ استفاده می‌شود که در این حالت، به آن منبع تغذیه سوئیچینگ یا SMPS گفته می‌شود. پرطرفدارترین انواع رگولاتورهای ولتاژ ثابت و خطی در دو مدل با عنوان ولتاژ خروجی مثبت و ولتاژ خروجی منفی وجود دارند ولتاژ خروجی این دو نوع مکمل در حدود ۵ تا ۲۴ ولت بوده و ثابت و پایدار می‌باشد.

روش کار منبع تغذیه سوئیچینگ

11 کاربرد طلایی سوئیچینگ آداپتور

منبع تغذیه سوئیچینگ معمولاً برای تأمین ولتاژی ثابت به کار گرفته می‌شود. در این منابع، برخلاف منابع تغذیه خطی، ترانزیستوری که نقش کلید را بازی می‌کند با فرکانسی حدود ۵۰ کیلو هرتز یا بالاتر قطع و وصل می‌شود، که این خود سبب کاهش تلفات ترانزیستور می‌گردد. نسبت ولتاژ خروجی به ورودی را می‌توان با تغییر نسبت زمان روشن بودن به زمان خاموشی ترانزیستور تعیین کرد. این منابع بر خلاف مدل‌های قدیمی و خطی ترانزیستور‌های قدرت آنها به صورت دائمی روشن و خاموش می‌شوند به همین خاطر در این تجهیزات اتلاف توان بسیار کم و در مواردی نزدیک به صفر است. علاوه بر این در سوئیچینگ‌ها ولتاژ خروجی به وسیله تنظیم زمان خاموش یا روشن بودن ترانزیستور‌ها تولید می‌شود.

کاربرد اصلی منبع تغذیه سوئیچینگ در تنظیم دستگاه‌های مختلف از جمله موتورهای الکتریکی و منبع تغذیه تجهیزاتی مانند لوازم زیر است:

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند

چرا از منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می‌کنیم؟

برای درک این مطلب که یک منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می‌کند؟ خوب است بدانیم که اصولاً چرا از منبع تغذیه سوئیچینگ استفاده می‌شود؟ منبع تغذیه سوئیچینگ یکی از پرکاربردترین و در نتیجه محبوب ترین و پرفروش ترین انواع منابع تغذیه در صنعت برق به شمار می‌رود. در ضمن این منابع تغذیه سوئیچینگ نسل جدیدی از منابع تغذیه به شمار می‌روند که به دلیل بازدهی فوق العاده خود مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده آنها در مدارها و سیستم‌های مختلف معایبی به همراه ندارد مگر این که در جای نامناسب استفاده شوند.

از دلایل دیگر استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ انعطاف پذیری بالای آن است به طوری که می‌توان از بازدهی و کارایی آن بر اساس نیاز استفاده کرد. علاوه بر این منابع تغذیه سوئیچینگ تمام معایب منبع تغذیه خطی را دور زده و مقرون به صرفه تر است. در ضمن بازدهی منابع تغذیه سوئیچینگ مستقل از ولتاژ ورودی منبع تغذیه است و بین 68 الی 90 درصد می‌باشد. این امر باعث کاهش سایز و حجم قطعات و همچنین کاهش قطعات گرماگیر‌ شده و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

مزیت دیگر منابع تغذیه‌ سوئیچینگ نسبت به منابع تغذیه خطی در اندازه و حجم کوچکتر و کمتر بودن هزینه‌ها در توان‌های بالا است. زیرا فرکانس کاری منابع تغذیه سوئیچینگ بسیار بیشتر از 50 الی60 هرتز بوده و در نتیجه المان‌‌ها و ظرفیت‌هایی که برای ذخیره انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خیلی کوچکتر خواهند بود. در نتیجه این مزیت به نوبه خود در توان‌های بالاتر هم از لحاظ بهای تمام شده و هم از لحاظ حجم اهمیت زیادی دارد.

سخن نهایی

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند؟ یکی از منابع تغذیه پرکاربرد منبع تغذیه سوئیچینگ آداپتور است که در مدارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. منابع تغذیه سوئیچینگ آداپتور می‌توانند به یک منبع بسیار بزرگتر انرژی متصل شوند و برقی با جریان‌های متفاوت تولید کنند. یکی از دلایل استفاده گسترده از منبع تغذیه سوئیچینگ انعطاف پذیری بالای آن است به طوری که می‌توان از بازدهی و کارایی آن استفاده کرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان استفاده کنید.

📝امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 15.09.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *