جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
لوله فلکسیبل روکش دار

فهرست مطالب

لوله فلکسیبل روکش دار

ساخت سازه‌های مختلف همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، به ‌گونه‌ای که تکمیل آن در کنار هزینه و انرژی آن، تخصص بالایی اقتضا می‌کند. یکی از چالش‌های مهندسی ساختمان، سیم‌کشی و ایجاد تأسیسات الکتریکی آن سازه است به صورتی که پاسخگوی نیازهای الکتریک آن مکان باشد. رشته‌ها، مدار و مجموعه‌ای از سیم و کابل‌ تشکیل‌ دهنده تأسیسات الکتریکی یک ساختمان هستند که دوام و کارایی آنها بر عمر و عملکرد ساختمان تأثیر بسزایی خواهد داشت. اقدامات امنیتی برای هر جز ساختمان در قوانین به یک امر ضروری تبدیل شده و طبیعتاً سیم‌کشی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استفاده از لوله‌هایی که بتواند وظیفه ایمنی را برای سیم‌کشی ساختمان انجام دهد، یک اقدام مهم در جهت ایمنی کار و جان انسان به شمار می‌رود. این لوله‌ها، به لوله‌ فلکسیبل روکش‌ دار شهرت دارند که با هدف ایجاد ایمنی برای تأسیسات برقی نصب و تعبیه می‌شوند. هر لوله فلکسیبل قادر به حفاظت از مجموعه سیم‌کشی در برابر آلایندگی‌های هوا، رطوبت و فشار به آنها خواهد بود. بازار فنی لوله‌ها، لوله‌های حفاظتی را به نام لوله فلکسی عرضه می‌کند. این لوله‌ها سایزبندی مختلفی دارند و به شکل خرطومی تولید می‌شوند؛ کارایی لوله‌های حفاظتی در عبور کابل‌های دوربین‌های مداربسته و کابل‌های کواکسیال است.

انعطاف‌پذیری خصلت بارز لوله‌های فلکسی بوده و همین امر منجر به نصب راحت آنها بر روی سقف و دیواره‌ها گردیده است.  متریال سازنده لوله‌های منعطف از فلزات که با یک روکش الاستیسیته عایق می‌شود. مقاومت کم در برابر فشار اقلیمی و عدم کارایی در محیط‌های مرطوب از محدودیت‌های این نوع به شمار می‌رود. هر لوله متناسب با قطری که دارد کابل‌هایی را از خود عبور می‌دهد. رنگ لوله‌های فلکسی اغلب سیاه ‌رنگ بوده و توسط دو برند مشهور ایران فلکسی و رهاورد تولید می‌شود.

سایزبندی لوله فلکسی روکش دار

ساخت و تولید لوله‌های روکش‌دار توسط برندهای مختلف عمدتاً به ‌صورت تولید از ورقه‌های فلزی صورت می‌گیرد و ترجیحاً استیل برای آن استفاده خواهد شد. لوله‌های فلکسیبل به دلیل انعطاف قابل ‌توجه به‌ راحتی در فضای داخلی و به‌ دور از رطوبت و فشار آب‌وهوایی نصب می‌شوند.

برندهای تولیدکننده لوله‌های فلکسی آنها را در دو نوع با روکش و بدون روکش عایقی تولید می‌کنند که هر یک از آنها در سایزبندی ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲، ۴۸، ۵۲، ۶۳، ۷۵ و ۱۰۰ وجود داشته و در بازار به فروش می‌رسند. برق صنعتی، الکتریک ساختمانی و سیم‌کشی دوربین‌های امنیتی مواردی هستند که از لوله‌های فلکسی برای تأمین ایمنی سیم‌کشی خود استفاده می‌کنند. لوله فلکسی روکش‌دار به طور اخص در سایزهای ۵/۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۹، ۳۶، ۴۲ و ۴۸ PG تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

لوله فلکسی بل روکش دار
کاربرد لوله فلکسیبل روکش دار

کاربرد لوله فلکسی روکش دار

سازه لوله‌های فلکسی در ظاهر به ‌صورت مدور است، در حالی ‌که سطح مقطع مربع و زاویه‌دار داشته و به دلیل مارپیچ بودن، به شکل دایره به نظر می‌رسند. پس از ایجاد سطح مقطع مناسب و مارپیچ کردن، مرحله عایق کردن با روکش پی‌وی‌سی انجام می‌شود. علاوه بر استیل و آلومینیوم، فلز گالوانیزه نیز برای ساخت لوله‌های فلکسی به کار می‌رود؛ به این صورت متریال سازنده این لوله‌ها با ابزار دیگر الکتریکی مانند ریل بست چنگالی گالوانیزه مشابه خواهد بود.

یک ویژگی ورقه‌های گالوانیزه‌ای این است که در ترکیب با عایق PVC خود، خاصیت ضدحریق بودن پیدا می‌کنند. علاوه‌بر آن در تولید آن از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که بر اساس سلیقه مشتری طراحی و اجرا می‌شود. لوله‌های فلکسی بعد از عرضه در بازار برای مصارف مختلفی مانند تجهیزات صنعتی کارخانه و کارگاه، پیوند و اتصالات الکتریکی میان ماشین‌آلات صنعتی، سقف‌های کاذب، دوربین‌های مداربسته، انواع کابل‌های فشارقوی، متوسط، ضعیف و کابل‌های آلومینیومی، پنل‌های نوری و فیبرهای نوری به کار می‌روند.

دو ویژگی در به‌کارگیری این لوله‌ها وجود دارد و آن این است که به لحاظ امنیتی، دوام و عمر سیم‌کشی را افزایش می‌دهد و در حین تعمیرات و تعویض سبک سیم‌کشی یا تعویض مدارها بسیار کاربردی بوده و سرعت روند تعمیرات را افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است که در ساخت لوله‌های فلکسی از درپوش‌های پلاستیکی استفاده شده تا از ورود هرگونه عامل مزاحم و آلوده‌کننده جلوگیری گردد. یک مزیت استفاده از لوله‌های فلکسی استفاده از اتصالاتی است که تهیه آنها از بازار فنی به‌راحتی انجام می‌شود.

محافظت از کابل‌های نوری، برقراری پیوندهای میان الکتریکی میان دستگاه‌های تولیدی یک کارخانه، تأمین برق دستگاه‌ها، تهویه هوا، فضایی که در معرض آلایندگی‌های هوا قرار دارد، تابلو برق‌ها و خطوط انتقال اطلاعات مواردی هستند که برای تأمین امنیت خود از لوله‌های فلکسی استفاده می‌کنند.

فروشگاه صنعتی بتاترانس
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

لوله فلکسی رهاورد

شکل هندسی لوله‌های فلکسی به لحاظ هندسی دارای یک سطح مقطع به شکل مربع است که به ‌صورت مارپیچ ساخته شده‌اند. لوله‌های فلکسی در برخی موارد با ورقه‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند که وجه تسمیه لوله‌های خرطومی فلزی هستند. استفاده از آلومینیوم در ساخت لوله‌های فلکسی گزینه مناسبی است، چرا که انعطاف آن را افزایش داده و برای مسیرهای سیم‌کشی صعب‌العبور، بسیار مناسب خواهد بود.

مخاطبان این دسته از لوله‌ها به‌راحتی قادر به تهیه لوله‌های فلکسی هستند به این دلیل که تولیدکنندگان آنها، لوله‌ها را در ابعاد و سایزهای متنوع می‌سازند و انتخاب از میان آنها بر اساس سبک سیم‌کشی و نیاز مشتری خواهد بود. طول عمر بالای این لوله‌ها در واقع مرهون انعطافی است که در لوله‌های فلکسی وجود دارد. یکی از برندهای معتبر تولید کننده لوله‌های فلکسی، شرکت رهاورد است که محصولات خود را با عایق PVC تولید می‌کند.

لوله‌های فلکسی رهاورد برای موارد مختلفی مانند پروژه‌های فراساحلی، ابزار دقیق، کابل‌های نوری، سیستم‌های روشنایی و پنل‌های نوری، سیم‌کشی‌ها و تأسیسات برقی به کار می‌روند. امکان اتصال به سیستم ارت، تخلیه بار الکتریکی در زمین به همراه انعطاف بالا در نصب، ویژگی‌های محصولات شرکت رهاورد هستند.

لوله فلکسیبل رهاورد
سایز بندی لوله فلکسیبل رهاورد

سایز بندی لوله فلکسی رهاورد

برند رهاورد به ‌طور قطع در هنگام ساخت محصولات خود نیازهای مشتریان را در نظر گرفته و سایزبندی متنوعی را برای آنها تعریف کرده است. لوله فلکسی رهاورد در سایزهای ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲، ۴۸، ۵۲، ۶۳، ۷۵ و ۱۰۰ در بازار فنی موجود بوده و هر فرد می‌تواند با توجه ‌به ظرفیت‌ها و نیاز ساختمان آنها را خریداری کند.

واضح و مبرهن است که هر یک از این ابعاد لوله‌های فلکسی برای کارایی خاصی ساخته شده‌اند و استفاده از آنها به‌ جای یکدیگر توصیه نمی‌شود. برای مثال سایز ۱۶ لوله‌های فلکسی رهاورد، دارای سطح مقطع مدور و قطر ۱۶ میلی‌متری است که قادر به حفاظت از سیم‌کشی در برابر آلایندگی و رطوبت خواهد بود.

روکش این لوله در ابعاد ۱۶×۲۱ بوده و جنس آن پی‌وی‌سی است که طول آن در حدود ۲۵ متر می‌باشد. لوله فلکسی روکش‌دار در واقع خود نوعی لوله برقی است که می‌تواند از سیستم‌های تولیدی، تجهیزات صنایع، سیستم‌های امنیتی، برق صنعتی و تابلو برق‌های توزیع جریان الکتریکی، در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند همان گونه که گفته شد بست‌های خاصی برای نصب این لوله‌ها وجود دارد.

چه قدر با انواع کابل آشنا هستید؟ کابل فشار قوی | کابل فشار ضعیف | کابل افشان چیست؟

لوله فلکسیبل هوا برزنتی

تجهیزات صنعتی که از دستگاه‌های پنوماتیک استفاده می‌کنند، برای تخلیه فشار هوا باید لوله‌های فلکسی هوا برزنتی استفاده نمایند. صنایع تولیدی و حوزه‌های پزشکی بیشترین استفاده را از لوله‌های هوا برزنتی دارند. توانایی تحمل فشار لوله‌های هوا برزنتی تابعی از متریال‌های سازنده آن است که خود در شرایط مختلف متفاوت هستند. طرح‌های عمرانی، ساختمانی، مسکونی، صنعتی و تجاری به دلیل خاصیت‌های منحصربه‌فرد و شکل خاص این لوله‌ها، آنها را به کار می‌برند. کارایی‌های خاص لوله‌های هوا برزنتی در مواردی مانند کارخانه‌های نساجی، چاپخانه، انبار، گلخانه‌های صنعتی و خانگی، فرودگاه، پاساژ، کافی‌شاپ، رستوران، فست‌فودها، اتاق‌های استریل، باشگاه‌های ورزشی، مراکز پزشکی، آرایشی بهداشتی، معادن، واحد تولیدی صنایع متعدد، صنایع تهویه هوای مطبوع و صنایع چوب و سلولزی خلاصه می‌شود.

میزان خورندگی، میزان سختی اقلیم منطقه، ساییده شدن، دما، فشار هوا و آسیب‌های احتمالی از مواردی هستند که تابع ساختار و شکل ظاهری لوله هوا برزنتی می‌باشند و برای مصارف مختلف به کار برده می‌شوند. انعطاف‌پذیری بالا در لوله‌های هوا برزنتی سبب شده است تا برای تخلیه سیالات درون دستگاه ماینر نیز به کار روند.
روکش مقاوم پی‌وی‌سی و فنر فولادی محکم به‌علاوه الیاف پلی‌استری فرمول سازنده یک لوله هوا برزنتی هستند. سایزهای ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵ و ۶۰ برای لوله‌های هوا برزنتی در نظر گرفته شده‌اند. مقاومت لوله‌های هوا برزنتی در بازه‌ای میان منفی ده درجه تا مثبت ۶۰ درجه قرار می‌گیرد. بسته‌بندی لوله‌های هوا برزنتی عمدتاً در شاخه‌هایی به سایز ۶ و ۵ متری انجام می‌شود. تخلیه آلایندگی‌های سبک، و صنایع تهویه هوای مناسب از کاربردهای این لوله‌ها به شمار می‌روند. مزایای لوله‌های هوا برزنتی عبارت‌اند از مقاومت بالا در برابر لرزش، انعطاف بالا در هنگام تعبیه، وزن کم و درنهایت استحکام در کشش.

سایز بندی انواع لوله فلکسیبل روکش دار
نتیجه گیری

لوله فلکسیبل روکش دار یکی از مهم ترین عناصر صنعت برق است استفاده از لوله‌هایی که بتواند ایمنی را برای سیم کشی ساختمان تضمین کند مهم ترین اقدام در جهت ایمنی کار و جان انسان است. لوله فلکسیبل روکش دار با هدف ایجاد ایمنی برای تاسیسات و تجهیزات برقی نصب می‌شوند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان خود در جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید!

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 14.11.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *