جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
تعمیر آداپتور سوخته

فهرست مطالب

تعمیر آداپتور سوخته

آداپتور جریان ولتاژ و آمپر مورد نیاز را تامین می‌کند و باید به درستی کار کند. زمانی قصد تعمیر آداپتور سوخته یا خراب را دارید، باید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ابتدا کابل برق از نظر فیزیکی بررسی شود، که پارگی و قطعی در آن نباشد. برخی موارد، سیم در داخل کابل قطع شده و به ظاهر مشخص نیست. دلیل قطع شدگی کابل آداپتور بیشتر ممکن است در اثر فشار یا کشیدگی در قسمت اتصال سوکت یا دو شاخه صورت گیرد که به ظاهر قابل دیدن نیست.

مرحله دوم: برای اطمینان از برقراری جریان برق، با استفاده از یک سرپیچ، یک لامپ و تکه سیم دوتایی تست کابل برق آداپتور انجام می‌شود. برای این کار به آموزش نیاز نیست، ولی باید نکات لازم برای جلوگیری از برق‌گرفتگی رعایت شود، به صورتی که فرو کردن وسایل نوک تیز مثل میخ درون محل خروجی کابل پرهیز شود، چون موجب صدمه به کانکتور می‌شود. اگر مشکل شارژ نشدن از کابل نباشد، مشکل جدیدی ایجاد می‌شود. تست کابل به وسیله مولتی‌متر با ریسک کمتری قابل انجام است. در صورت خراب بودن کابل، یک کابل جایگزین آن می‌شود. ولی بیشتر مواقع خرابی آداپتور به پارگی و قطعی سیم کانکتور مربوط است. در صورت مشاهده لهیدگی سیم خروجی، قطعی در طول مسیر صورت گرفته، در غیر این صورت به دلیل کشیدگی از محل اتصال به بدنه آداپتور یا اتصال کانکتور قطع شده است.

مرحله سوم: در صورت سالم بودن کابل برق، تست خروجی ولتاژ آداپتور انجام می‌شود. برچسب ولتاژ و آمپر خروجی روی آداپتور وجود دارد، بنابراین با مقایسه کیفیت و کمیت میزان خروجی با مقدار تعیین شده، دو حالت وجود دارد. یک حالت، نشان دهنده جریان صفر و دیگری مقدار کمتر یا بیشتر از حد تعیین شده باشد. مثلا مقدار ولتاژ برای آداپتور ۱۹ ولت، ۱۰ ولت یا بیشتر از ۲۰ ولت باشد.

از کجا بفهمیم شارژر خراب یا سالم است؟

به‌ منظور تشخیص سالم بودن یا خراب بودن شارژر گوشی باید به مراحل زیر توجه ویژه شود. سالم بودن یا خراب بودن کابل شارژر یا باتری اصلاً با هم فرقی نداشته و باید کلیه بخش‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای گوشی قبل از خرابی، به درستی نگه‌داری شود.
در ادامه به عمده‌ترین موارد خرابی و سالم بودن شارژر اشاره می‌شود و اگر موارد زیر اجرا شود، شارژر گوشی خراب و اگر موارد زیر رفع شود یا اصلاً اجرا نشود، شارژر گوشی سالم است؛ با رعایت نمودن نکات زیر می‌توان از سالم بودن شارژر گوشی اطمینان حاصل نمود:

🟠 در هنگام گره خوردن براثر قرارگیری در محیط‌های نامناسب و به‌ هم‌ ریخته، شارژر خراب خواهد شد و در صورت نگه‌داری کابل شارژر در فضایی خوب و مطلوب از قبیل کیف مخصوص نگه‌داری، می‌توان فهمید شارژر سالم است.

🟠 استفاده از انواع مختلف روکش‌ها بر روی بخش‌های انتهایی پورت شارژرها؛ این فرآیند نیز برای جلوگیری از خراب شدن شارژر به‌ طور عمده استفاده می‌شود و مشکل گره خوردن سیم شارژر را تا حدود بسیاری کاهش خواهد داد.

🟠 یکی از راه‌های کلی برای مطمئن شدن از خرابی یا سالم بودن شارژر بهره‌گیری از روش تست و آزمایش کابل شارژر است. برای آزمایش کردن کابل شارژر عموماً باید با استفاده از برنامه‌ای به اسم Ampere این فرآیند انجام شود.

این برنامه اساساً میزان قدرت و توان شارژ شدن گوشی را نشان می‌دهد و اگر میزان قدرت شارژ باتری گوشی بسیار کم بود می‌توان نتیجه گرفت که شارژر گوشی خراب است.

تعمیر آداپتور سوخته

علت سوختن آداپتور

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که علل سوختن آداپتور چه مواردی هستند؟ برخی از شایع‌ترین این علت‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم:

◀ سوختن فیوز از مهم‌ترین دلایل سوختن آداپتور محسوب می‌شود. در این صورت، مشکل با عوض‌کردن فیوز حل می‌شود.

◀ با نیم‌سوز شدن آداپتور، توانایی تبدیل درست برق را از دست می‌دهد. همین امر سبب می‌شود مدام بوی سوختگی به مشام برسد. در این وضعیت توصیه می‌شود آن را تعویض کنید تا از آتش‌سوزی جلوگیری شود.

◀ وجود مشکل در دو شاخه عامل دیگری برای سوختگی آداپتور است که اغلب به آن اهمیت داده نمی‌شود. دوشاخه می‌تواند باعث مشکل و سوختگی آداپتور شود.
عامل مهم دیگر سوختگی آداپتور، بی‌کیفیت بودن و نمونه‌های تقلبی آداپتور است. قطعات بی‌کیفیت این آداپتورها باعث سوختگی شده و به خود دستگاه نیز آسیب می‌زنند.

◀ زمانی که کم و زیاد شدن جریان برق به‌صورت یکباره صورت می‌گیرد و آداپتور به‌خوبی از پس تعدیل جریان برنمی‌آید، سوختگی رخ می‌دهد.

◀ نکته حائز اهمیت در رابطه با سوختگی یا خرابی آداپتور این است که اگر کارکرد آداپتور بدون نشانه خاصی مختل شده است، باید آن را تست کنید. درصورتی‌که تخصص و تجربه کافی ندارید، یک آداپتور جدید خریداری کرده یا به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

◀ امکان‌پذیر بودن تعمیر یک آداپتور کاملاً به مشکل ایجاد شده برای آداپتور بستگی دارد. گاهی اوقات آداپتور دچار سوختگی کامل می‌شود. در چنین شرایطی آداپتور بخش‌های حیاتی خود را از دست داده است و برای تعمیر و تهیه قطعات جدید باید هزینه‌ای بیش از یک آداپتور جدید بپردازید. اما ممکن است شرایطی رخ دهد که آداپتور به طور کامل خراب نشده و مشکل از چند قطعه کوچک مانند دیود و خازن باشد. در این صورت می‌توانید قطعات را تعویض کرده و آداپتور سالم داشته باشید.

مراحل تعمیر آداپتور سوخته
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

روش تست آداپتور

🔶 در زندگی روزمره ما، منبع تغذیه AC به DC به طور کامل ادغام شده است. آن‌ها به‌عنوان قلب تمام لوازم الکترونیکی شناخته می‌شوند و تأمین‌کنندگان انرژی برای دستگاه‌های روزمره‌ای که استفاده می‌کنیم هستند؛ بنابراین اگر آن‌ها کارکرد صحیحی نداشته باشند، دستگاه روشن نمی‌شود.

🔶 مولتی‌متر وسیله‌ای برای تست کردن آداپتور است. این دستگاه کار اندازه‌گیری جریان آداپتور را انجام می‌دهد. اگر آداپتور سالم باشد، نسبت به مولتی‌متر واکنش نشان می‌دهد و اگر آداپتور سوخته باشد، واکنشی نخواهد داشت.

🔶 یکی از بهترین روش‌های تست ولتاژ خروجی آداپتور این است که هنگام اتصال آداپتور به برق، باید چراغ آداپتور روشن شود. درصورتی‌که آداپتور از برق کشیده شود، هرچه دیرتر خاموش شود؛ یعنی دارای خازن‌های بهتری است. این روش بسیار کارآمد است، با این حال معمول‌ترین روش تست ولتاژ بهره‌گیری از مولتی‌متر است که پیش از این توضیح دادیم.

🔶 برای اینکه ولتاژ خروجی آداپتور را اندازه‌گیری کنید، باید مولتی‌متر را روی DC ۲۰ ولت قرار دهید. سپس باید با قرار دادن سیم مشکی مولتی‌متر روی بدنه فلزی یا روی زمین، سیم قرمز را داخل سوکت بگذارید. پس از آن مقدار ولتاژ آداپتور سنجیده می‌شود. این مقدار باید با اندازه ولتاژ نوشته‌شده روی برچسب آداپتور برابر باشد.

🔶 توجه داشته باشید که نوع دستگاه تعیین‌کننده نحوه تست خروجی ولتاژ آداپتور است. برای مثال نحوه تست ولتاژ خروجی آداپتور دستگاه‌هایی مانند آبگرمکن با دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ که در وضعیت AC عمل می‌کنند، متفاوت است.

مراحل تعمیر آداپتور سوخته چیست؟

خراب شدن آداپتور به‌ طور کلی به‌دلایل گوناگونی بوده و ممکن است به‌ راحتی این مسائل برطرف شود. تست کردن و یا تعمیر آداپتور سوخته اساساً دارای مراحل بسیاری است که در ادامه به عمده‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

✴️ پیش از هرگونه اقدام یا کاری برای تعمیر آداپتور سوخته، باید از مشکل و خرابی آداپتور اطمینان حاصل شود.

✴️ نخستین گام برای بررسی و تعمیر آداپتور سوخته، تست نمودن کابل برق آداپتور است.

✴️ در گام دوم از فرایند تعمیر آداپتور سوخته باید کابل خروجی آداپتور چک شود.

در نخستین مرحله از تعمیر آداپتور سوخته بهتر است پیش از هر کاری کابل برق تست شود و از لحاظ سالم بودن یا خراب بودن مورد تائید قرار گیرد. برای تست کردن کابل برق آداپتور می‌توان از وسایلی از قبیل سرپیچ مخصوص، یک لامپ و یک‌ تکه سیم دوتایی استفاده کرد و با بهره‌گیری از این لوازم می‌توان اطمینان حاصل کرد که آیا جریان برق پایدار است یا نه.

در هنگام تعمیر آداپتور سوخته اساساً باید مواظب جریان‌های برقی بود و از فرو کردن وسایلی مثل میخ و … در داخل خروجی کابل به‌ شدت پرهیز شود. برای تست کردن منبع تغذیه آداپتور باید از دستگاهی به اسم مولتی متر استفاده کرد و بهره‌گیری از مولتی متر سبب کاهش خطرات ناشی از تعمیر آداپتور سوخته می‌شود.

مراحل تعمیر آداپتور سوخته چیست

چه قدر با انواع آداپتور آشنا هستید؟ آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

نتیجه گیری

تعمیر آداپتور سوخته: آداپتور یک دستگاه به طور کلی به عنوان منبع اصلی ولتاژ و جریان اصلی معرفی شده است. بخش بعدی به طور عمده به دلایل نقص آداپتور اشاره خواهد کرد:

✴️ تنظیم کابل در حالت بد و ناکافی: یکی از دلایل اصلی سوء استفاده از آداپتور، تنظیم در مکان های نامناسب است. اگر کابل آداپتور یا شارژر در شرایط بسیار ضعیف یا فشار باشد، کابل کابل شارژر و سوء استفاده از آداپتور در آینده را ایجاد می کند. بنابراین، هنگامی که آداپتور استفاده می شود، نباید فشار داده شود.

✴️ تبدیل سیم یا کابل شارژر از تلفن به شیوه ای ناخوشایند: دلایل دیگری برای آسیب رساندن به آداپتور و کابل شارژر شامل حذف نامناسب کابل اتصال از تلفن است. برای خاموش کردن طناب از گوشی در مرحله اول، سر پلاگین کابل باید به آرامی تلفن جک را قطع کند، و نه برای اولین بار برای حذف سیم از شارژر.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان خود در جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید!

 

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 1401/07/27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *