جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
آموزش تعمیر آداپتور لپ تاپ و نوت بوک

فهرست مطالب

آموزش تعمیر آداپتور لپ تاپ و نوت بوک

تعمیر آداپتور لپ تاپ بسیار مهم است که در وهله اول این کار بسیار ساده به نظر می‌رسد، در صورتی که اینگونه نیست. خرابی آدپتور و شارژهای لپ تاپ می‌تواند که آسیب‌های جدی به سایر قطعات وارد کند و یا منجر به سوختن‌ها شود. آدپتورهای لپ تاپ یا لوازم جانبی لپ تاپ در زندگی روزمره بسیار پرکاربرد هستند و در صورت معیوب آن‌ها دردسرهای زیادی به وجود می‌آید. این لوازم جانبی بسیار حساس هستند و نمی‌توانید برای تعمیر، آن‌ها را به هر کسی بسپارید پس باید کار را به کاردان بسپارید و برای تعمیر به افراد متخصص و کاربلد مراجعه کنید.
گفتنی است که شارژر لپ تاپ و آداپتور با هم متفاوت هستند؛ یعنی شارژر می‌تواند جریان AC را به جریان DC با ولتاژ پایین تبدیل کند. در حقیقت به عنوان یک منبع تغذیه برای باتری‌های قابل شارژ از آن استفاده می‌شود و یک مدار کنترل هم دارد. اما تفاوت آداپتورها و شارژرهای لپ تاپ در چیست؟ آداپتور یک منبع تغذیه است که می‌تواند برای دستگاه‌های حساس الکترونیکی ولتاژ بالا را کاهش دهد. شارژرها برخلاف این تجهیز مجهز به قطع کننده هستند؛ یعنی بعد از شارژر کامل باتری دیگر توسط شارژر، برقی به دستگاه وارد نمی‌شود تا باتری آسیب نبیند.

 تست آداپتور

دلایل عمده از کار افتادن آداپتور لپ تاپ

دلایل زیادی منجر به از کار افتادن لپ تاپ می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

به دلیل کار زیاد آداپتور داغ می‌کند

یکی از مشکلاتی که در آداپتورها دیده می‌شود داغ کردن آداپتورها است. معمولا این داغی بر اثر کار زیاد آداپتور دیده می‌شود. سوال این است که این مشکل چگونه رفع می‌شود؟ برای رفع این مشکل می‌توانید که برق ورودی آداپتور را قطع کرده و سپس آن را وصل کنید. معمولا با انجام این کار می‌توانید این مشکل را رفع کنید اما در صورتی که آداپتور صدمه دیده باشد می‌توانید آن را به تعمیرکار متخصص نشان دهید.

ایجاد سر و صدای ریز

مشکل دیگری که در آداپتورها دیده می‌شود سر و صدای ریز در آداپتور است. شرکت‌های تولیدکننده تلاش می‌کنند که آداپتورهایی بسازند که سر و صدای کمتری داشته باشد. توجه کنید سر و صداهای جزئی هیچ اختلالی در روند عملکرد دستگاه ایجاد نمی‌کنند.

خرابی سیم آداپتور

یکی دیگر از علت‌های خرابی آداپتور به سیم آن بر می‌گردد که به راحتی می‌توانید آن را رفع کنید. این کار به این صورت است که با تعویض سیمی که سرفیش به آن وصل است، مشکل حل می‌شود. توجه کنید که سرفیش جدید باید مشابه سرفیش قبلی باشد و با آن تفاوتی نداشته باشد.

از کار افتادن آداپتور لپ تاپ

خرابی کابل برق

گاهی اوقات تمام شارژر سالم است و فقط کابل آن از کار افتاده و نیاز به تعویض دارد. در این صورت به راحتی کابل را تعویض کنید. اما در بسیاری از موارد با تعویض کابل مشکل رفع نمی‌شود و باید شارژر جدیدی تهیه کنید.

پارگی کابل برق شارژر

بهتر است بدانید با پیچیدن و باز کردن شارژر یا جابه‌جایی آن به صورت دائم، سیم دچار استهلاک می‌شود. اگر از پوسیدگی یا شکاف کابل جلوگیری نشود کابل به کلی قطع می‌شود. برای پیشگیری از این کار می‌توانید با استفاده از مقداری چسب (چسب آکواریوم) به آن بخش اضافه کنید. زمانی که چسب اضافه شده محکم و سفت شد می‌توانید با نوار چسب برق محل پارگی را کاملا پوشش دهید. اما در برخی موارد پوسیدگی زیاد است و مشکل با چسب رفع نمی‌شود، بنابراین بایستی کابل را تعویض کرد.

معیوب شدن قطعات مدار

آداپتور لپ تاپ یا شارژر معمولا با دلایلی همچون قطعی در کابل برق ورودی، مدار پاور جک، فیوز یا NTC و… دچار مشکل می‌شود. زمانی که کابل برق آداپتور به پریز مدار لامپ سری وصل کنید، لامپ خاموش شود و دیگر روشن نشود، یعنی این که آداپتور دچار مشکل شده و بایستی برای تعمیر آداپتور لپ تاپ به متخصص مراجعه کنید.

تعویض و تعمیر سوکت

برای کاربرانی که از دستگاه استفاده می‌کنند و مدام در حال جابه‌جایی هستند استهلاک سوکت به سرعت اتفاق می‌افتد. چرا که به سیم با استفاده از دست فشار بیشتری وارد می‌شود یا این مدام که پیچیده و باز می‌شود.

خرابی برد شارژر

این نوع خرابی بایستی توسط تعمیرکار متخصص تشخیص داده شود و او با استفاده لوازم مخصوص برد را تعمیر می‌کند؛ بنابراین به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید.

مراحل تست سلامت آداپتور شارژر لپ تاپ + ابزارهای مورد نیاز

گفتنی است که برای تعمیر آداپتور لپ تاپ به ابزار و وسایل خاصی احتیاج است، این ابزارها عبارت‌اند از:

هویه و ابزارهای مورد نیاز لحیم کاری
پیچ گوشتی تخت و دم باریک
اوسیلوسکوپ و مولتی متر
دو عدد خازن الکترولیتی ۶۸۰ میکرو فارادی و ۲۵ ولتی.
چسب مخصوص پلاستیک

وجود آداپتور سویچینگ به عنوان یک منبع تامین کننده ولتاژ و آمپر نیاز است که دستگاه به خوبی کار کند. بنابراین گاهی اوقات این آداپتورها به دلایل مختلف خراب می‌شوند و بایستی درصدد رفع عیب آن‌ها برآیید. تست سلامت و تعمیر شارژر لپ تاپ و نوت بوک مراحل مختلفی دارد. برای آشنایی بیشتر با این موارد با ما همراه باشید.

مراحل عیب‌یابی شارژر

مراحل عیب‌یابی شارژر

قبل از هر کاری از مشکل و خرابی آداپتور مطمئن شوید.
اولین مرحله قبل از برسی مشکل تست کابل برق شارژر است.
مرحله بعدی باید کابل خروجی از آداپتور بررسی شود.
در ادامه مشکلات آداپتور، احتمال قطعی کانکتور وجود دارد.

موارد موثر در بررسی سلامت آداپتور

برای اطمینان از سلامت آداپتور بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

الف) با استفاده از مولتی متر، تست ولتاژ را انجام دهید.
ب) با استفاده از مولتی متر، تست قطعی را انجام دهید.
پ) با استفاده از اسیلوسکوپ تست جریان را انجام دهید.

تست ولتاژ

یک دلیل خرابی آداپتور این است که ولتاژ را به درستی انتقال نمی‌دهد، با استفاده از مولتی متر می‌توانید میزان جریان آن را تست کنید. برای مثال زمانی که ولتاژ آداپتور ۱۹ باشد و مولتی متر آن را ۱۹.۵ نمایش دهد، این امر نرمال است. اما اگر ۰ یا ۲۵ ولت را نمایش دهد، قطعا آداپتور مشکل دارد.

تست قطعی کابل

طول سیم و کابل با انگشت اشاره و شست لمس شود تا در صورت آسیب دیدگی عایق بتوانید آن را تشخیص دهید. زمانی که یک بخش از عایق صدمه دیده باشد احتمال این که قطعی در آن جا باشد بالا است. برای مثال قسمت‌هایی که تیره شده‌اند ممکن است بر اثر گرمای بیش از حد سوخته شده باشند. حال بایستی تمام اتصالات متصل به کابل را جدا کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. حال مولتی متر دیجیتال را روی حداقل اهم قرار دهید و سیم را در نقاط مختلف خم و یا تکان دهید. اگر در طول کابل آسیبی وجود داشته باشد میزان مقاومت مولتی متر بی‌نهایت می‌شود.

 تست جریان

در صورتی که کابل برق آداپتور مشکلی نداشته نباشد بایستی برق خروجی را تست کنید. لازم است دو پارامتر آمپر و ولتاژ خروجی را روی برچسب مشاهده کنید سپس کیفیت و مقدار آن را با خروجی تعیین شده مقایسه کنید. در این هنگام دو حالت ایجاد می‌شود؛ حالت اول جریان صفر است و حالت دوم کمینه یا بیشنه جریان نشان داده می‌شود. برای مثال ۱۰ ولت برای آداپتورهای ۱۹ یا بالای ۲۰ ولت وجود دارد.

تست آداپتور برای تعویض خازن با استفاده از اسیلوسکوپ

با استفاده از اسیلوسکوپ می‌توانید شکل موج ایجاد شده از طریق آداپتور را مورد بررسی قرار دهید. موجی که ایجاد شده بایستی بسیار صاف باشد و هیچ گونه برآمدگی روی آن وجود نداشته باشد. این زمان است که متوجه سلامت جریان خروجی آداپتورها می‌شوید. اما در صورتی که طول موج به شکل AC نمایش داده شود، آداپتور مشکل دارد و باید خازن‌های داخل مدار را بررسی کرد و در صورت خرابی آن‌ها را تعویض کنید.

بررسی شکل خروجی موج شماتیک

با نگاه کردن به شکل موج خروجی می‌توان به میزان جریان DC پی برد. فرض کنید این مقدار ۱۰ ولت است که ولتاژ هر ۲۲ میلی ثانیه روی موج‌ها قرار می‌گیرند. تصور کنید خروجی حداقل ۱۹ ولت باشد و یک میلی ولت از AC روی DC سوار شده باشد. تجربه نشان می‌دهد در این مدار اجزای حالت جامد بسیار قوی هستند. چون آن‌ها ضعیف‌ترین پیوند خازن‌های الکترولیتی هستند در هر زمانی عمل می‌کنند.

باز نمودن آداپتور شارژر برای تعویض خازن

با استفاده از پیچ گوشتی دو سو باید جعبه آداپتور را باز کنید و سپس محافظ روی صفه را بردارید. در انتهای برد دو خازن الکترولیتی ۲۵ میکرو فارادی دیده می‌شود که با دستگاه هویه باید جدا شوند. پس از این کار باید خازن‌های سالم تهیه شده را جایگزین خازن‌های قدیمی کنید و سپس به برد دستگاه لحیم شوند.
تست دوباره آداپتور و بستن جعبه آن
قبل از قرار دادن همه چیز کنار هم لازم است که نتیجه کارتان را بررسی کنید. گفتنی است که سیم‌های ورودی را از جایی که به برد متصل هستند را مجددا بررسی کنید. زمانی که از سلامت سیم‌های خروجی مطمئن شدید می‌توانید آداپتور را به دستگاه متصل کنید و کار را جمع کنید. در صورت سالم بودن آداپتور خروجی یک خط صاف را نشان می‌دهد و نباید هیچ اثری از انحنای موج AC در آن دیده شود.

نکات مهم در تعویض خازن

زمانی که خازن‌های معیوب و قدیمی را از مدار خارج کنید می‌فهمید که بخش پایینی یکی از آن‌ها ترکیده است. این مورد باعث می‌شود که مواد شیمیایی داخل خازن به بیرون منتقل شود. با انتقال مواد شیمیایی داخل خازن به بیرون، گازهای درون الکترولیتی جمع می‌شوند که در نهایت ترکیدن خازن را به دنبال دارد. در واقع این کار یک اقدام ایمنی است که خازن با فدای خود انجام می‌دهد. در واقع از رسیدن آسیب‌های جدی به دستگاه جلوگیری می‌کند. برای رفع تمام این ایرادها لازم است که به موارد ذکر شده دقت کنید و ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید.

بررسی سلامت آداپتور

با چه روشی عمر آداپتور لپ تاپ خود را طولانی‌تر کنیم؟

پس از بررسی تعمیر آداپتور لپ تاپ بهتر است بگوییم چگونه در حفظ و افزایش طول عمر این آداپتورها دخیل شویم. با رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانید طول عمر شارژر خود را بیشتر کنید:

مراقب سیم شارژر باشید

سعی کنید که سیم به لبه میز یا سطوح دیگر برخورد نکند که دچار ساییدگی شود. در این صورت روکش سیم از بین می‌رود و سیم‌های داخلی یا هادی آن ساییده می‌شود.

آداپتور

اساسا آداپتور شارژر لپ تاب باید در جایی قرار بگیرد که هوا به اندازه کافی به آن برسد؛ در این صورت بیش از حد داغ نمی‌شود. با قرار دادن نشانگر موس روی آیکون باتری ممکن است با پیغام plugged in, not charging روبه‌رو شوید. یعنی شارژر لپ تاپ بیشتر از حد ممکن داغ می‌شود پس باید دو شاخه آن را از پریز بکشید و صبر کنید که خنک شود.

حمل کردن شارژر

برای حمل شارژر لازم است که آن را در کیف لپ تاپ قرار دهید تا از افتادن، ضربه خوردن، آبخوردگی و… جلوگیری شود. زمانی که شارژر را جمع می‌کنید لازم است آن را شل ببندید تا از تا یا فشرده شدن سیم آن جلوگیری کنید. اگر در ولتاژ دهی به دستگاه مشکلی وجود داشته باشد.

نکته: اگر در شارژرتان قطعی مشاهده کردید باید به سرعت آن را تعویض کنید؛ لذا برد اتصالی می‌کند و دستگاه را خاموش می‌کند.
نکته: ولتاژ شارژر بایستی با دستگاه مطابقت داشته باشد در غیر این صورت لپ تاپ صدمه می‌بیند یا این که روشن نمی‌شود. ولتاژ بالا به دستگاه آسیب می‌زند و ولتاژ کم باعث می‌شود دستگاه روشن نشود.
نکته: در صورتی که ولتاژ انتخاب شده آمپری بیشتر از دستگاه داشت اما ولتاژ آن‌ها یکی بود می‌توانید از آن استفاده کنید. آمپر بالا مشکلی برای دستگاه ایجاد نمی‌کند.

سخن پایانی

در نهایت لازم است بدانید که هزینه در نظر گرفته شده برای تعمیر آداپتور لپ تاپ به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال برند، نوع آسیب دیدگی، میزان جریان و ولتاژ و… بستگی دارد. نباید برای تعمیر شارژرهای لپ تاپ خودتان دست به کار شوید چرا که لوازم بسیار حساسی هستند. سعی کنید این کار را به متخصصین مجرب بسپارید تا در آینده هیچ مشکلی برای آداپتور به وجود نیاید. امیدوارم که از خواندن این مقاله از بتاترانس به اطلاعات کافی رسیده باشید و در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهادی می‌توانید آن را برای بتاترانس کامنت کنید.

بروزرسانی 1401/05/12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *