جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
شارژ نشدن کارتخوان

فهرست مطالب

۹ عامل مهم شارژ نشدن و خاموش شدن کارتخوان

امروزه با کم شدن پول نقد و کارتی شدن اکثر خریدها داشتن کارتخوان برای مغازه‌داران، دستفروش‌ها و تمام افرادی که به نوعی با مشتری سروکار دارند به امری حیاتی تبدیل شده است. دستگاه کارتخوان پراستفاده‌ترین ابزار برای دریافت پول از مشتریان محسوب می‌شود که به دو صورت سیار و ثابت وجود دارد. هر کدام از انواع آن کارآیی و مزایای خاص خود را دارند اما خرابی و شارژ نشدن کارتخوان در هر نوعی که باشد می‌تواند در کسب‌وکارها وقفه ایجاد کند که اصلا خوشایند نیست. مسئله شارژ نشدن و خاموش شدن کارتخوان می‌تواند به علل گوناگونی مرتبط باشد. این قضیه ممکن است به دلیل مشکل در قطعات سخت‌افزاری و یا نرم‌افزار دستگاه کارتخوان به وجود بیاید. در این مقاله قصد داریم این عوامل را مورد بررسی قرار دهیم و با ارائه راه حلی برای رفع مشکل به شما کمک کنیم.

شارژ نشدن کارتخوان

خرابی باتری دستگاه کارتخوان

یکی از عواملی که در شارژ نشدن و خاموشی کارتخوان تاثیرگذار است، خراب شدن باتری دستگاه شناخته می‌شود. در این صورت انرژی موردنیاز دستگاه برای روشن شدن و کارکردن تامین نمی‌شود. حتی ممکن است هنگام انجام یک تراکنش شما را جا گذاشته و خاموش شود. با ضعیف شدن باتری کارتخوان علاوه بر دیر شارژشدن علائمی مانند مشکل در آنتن‌دهی، کندی تراکنش و پرینتر نیز ظاهر می‌شوند که به نوعی هشدار محسوب می‌گردند. به علاوه اگر در هنگام انجام تراکنش‌ها به خاموش شدن ناگهانی دستگاه آن هم به دفعات برخورد کردید و مجبور شدید شارژر را مدام به آن متصل نگهدارید، باید بدانید که باتری دستگاه نیاز به تعویض دارد.

عدم شارژ دستگاه پوز، هنگام اتصال به شارژر

وقتی با شارژ نشدن کارتخوان برخورد کردید ابتدا برخی عوامل مانند پریز برق، آداپتور و کابل شارژ را بررسی کرده و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. در موارد مختلف باید با تست آمپر شارژر دستگاه از سلامت شارژر مطمئن شوید. این کار را می‌توانید با اتصال شارژر به کارتخوان دیگری انجام دهید یا شارژر دیگری را به دستگاهتان متصل نمایید. در صورت اندروید بودن سوکت کارتخوان از شارژر موبایل هم می‌توان استفاده کرد. در صورتی که باز هم شارژ نشود باید سوکت سیم کارت یا IC شارژ را نیز بررسی کنید. همچنین اگر ولتاژ یا آمپر برق ورودی به دستگاه کارتخوان پایین باشد می‌تواند علتی برای شارژ نشدن کارتخوان هنگام اتصال شارژر باشد. به همین دلیل بررسی ولتاژ ورودی که برق شهری ۲۲۰ ولت باشد می‌تواند در این مورد مشکل را برطرف نماید.

خرابی آداپتور دستگاه پوز

سوختن دستگاه

گاهی ممکن است در اثر ضربه و افتادن کارتخوان از ارتفاع یا عواملی مانند نوسانات برق و خیس شدن، گرم و سرد شدن شدید و… دستگاه بسوزد که در این صورت دیگر روشن نمی‌شود. در این زمان باید با بخش تعمیرات شرکتی که دستگاه را از آن تهیه کرده‌اید تماس بگیرید. توجه کنید که اگر برد دستگاه دچار سوختگی شده باشد بهتر است کارتخوان را تعویض نمایید؛ زیرا ارزش تعمیرکردن را ندارد.

تمپر شدن دستگاه کارتخوان

در برخی موارد احتمال دارد بر اثر عوامل سخت‌افزاری مانند رطوبت، ضربه، گردوغبار، نوسانات برق و موارد دیگر این خطا به وجود آید. مشکلات نرم افزاری مانندعدم به روزرسانی نرم‌افزار نیز در به وجود آمدن این وضعیت دخیل خواهند بود. زمانی که دستگاه دچار خطای تمپر می‌شود پس از روشن شدن قفل شده و نمی‌توان از آن استفاده نمود. در این حالت شما باید با توجه به برند و نوع دستگاه اقدام به رفع مشکل آن نمایید یا با نمایندگی آن تماس بگیرید.

خراب شدن سوکت شارژ دستگاه پوز

در صورتی‌که به دفعات بسیاری شارژر را به دستگاه متصل کنید و یا اتصال آن را به صورت صحیح انجام ندهید می‌تواند به سوکت شارژ آسیب بزند. در این حالت عاملی برای شارژ نشدن کارتخوان خواهد بود. البته این قضیه به راحتی با تعویض سوکت دستگاه قابل حل است.

خاموش شدن پی در پی دستگاه پوز

حتما قبل از اینکه به فکر تعمیر یا تعویض باتری دستگاه کارتخوان خود بیفتید قابلیت‌های دستگاه را از شرکت ارائه دهنده بپرسید؛ زیرا برخی از شرکت‌ها به گونه‌ای کارتخوان را تنظیم می‌کنند که در صورت‌عدم استفاده در زمان کوتاهی، به صورت اتوماتیک خاموش شود. به عنوان مثال در برخی کارتخوان‌ها اگر دستگاه به مدت ۳۰ دقیقه بیکار بماند خاموش می‌شود. این قضیه بخاطر تنظیمات انجام شده بر دستگاه است و نشان از خرابی کارتخوان ندارد.

تمپر شدن دستگاه کارتخوان

خرابی آداپتور دستگاه پوز

در زمان بروز مشکل شارژ نشدن کارتخوان یکی دیگر از مواردی که باید مورد بررسی قرار دهید، آداپتور دستگاه است. به عنوان یک منبع تغذیه وظیفه آن تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم است که در صورت سالم نبودن وعدم کارکرد صحیح باید اقدام به تعویض آن نمایید. این منابع تغذیه انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای کاربرد خاصی است. معمولا بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای دستگاه کارتخوان، سوئیچینگ آداپتور ۹ولت ۱ و ۲ آمپر است. ولتاژ و جریان عبوری این آداپتور با همه نوع کارتخوان سازگاری دارد و باعث طول عمر بالای دستگاه می‌شود. به همین دلیل از آن برای تمامی دستگاه‌های کارتخوان می‌توان استفاده نمود. استفاده از منبع تغذیه نامناسب مانند سوئیچینگ آداپتور ۱۲ ولت ۲ آمپر برای کارتخوان می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به دستگاه شود. زیرا هر کدام از این منابع تغذیه کارآیی و کاربرد خاص خود را دارند.

تخلیه سریع شارژ دستگاه کارتخوان

مقدار زمان لازم برای تخلیه شارژ دستگاه کارتخوان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال تعداد تراکنش‌ها، تعداد چاپ رسیدها، میزان آنتن‌دهی و هر عملی که توسط دستگاه قابل انجام است با استفاده از شارژ باتری انجام می‌شوند. بنابراین هرچه میزان انجام کار توسط دستگاه بیشتر باشد در زمان کمتری شارژ باتری آن به پایان می‌رسد. منظور از تخلیه سریع باتری در این بخش زمانی است که شارژ آن را کاملا پر می‌کنیم و بدون انجام دادن کاری، یعنی در حالت استندبای و یا درحال استفاده به سرعت این شارژ به پایان می‌رسد. زمان این تخلیه فوری بسته به نوع باتری و حاد بودن مشکل آن دارد ولی معمولا زیر ۶ ساعت می‌باشد. در این حالت بهتر است پس از تست و اطمینان از مشکل باتری آن را تعویض نمایید.

باتری کارتخوان

تست باتری کارتخوان

هر دستگاه کارتخوان دو نوع باتری دارد: باتری خارجی که در پشت دستگاه قرار گرفته و با برداشتن درب پشتی می‌توان آن را مشاهده کرد و باتری داخلی که در ظاهر کارتخوان قابل مشاهده نیست. تست باتری کارتخوان زمانی انجام می‌شود که ما با مشکل شارژ نشدن کارتخوان یا خاموش شدن و تخلیه سریع شارژ مواجه می‌شویم. در واقع این تست را انجام می‌دهیم تا اطمینان پیدا کنیم که مشکل از باتری است یا خیر. برای اینکه باتری داخلی را تست کنید ابتدا باید باتری خارجی را از دستگاه جدا کرده و سپس دوباره آن را متصل نمایید. فاصله بین این دو در حد چند ثانیه باشد کفایت می‌کند. با اتصال باتری خارجی اگر دستگاه به حالت تمپر برود یعنی روشن شود اما کار نکند، به معنای تمام شدن باتری داخلی است.

در صورتی که دستگاه پس از روشن شدن بدون مشکل کار کند خبر از سالم بودن باتری داخلی دارد. برای تست خراب یا سالم بودن باتری اصلی در جهت رفع مشکل شارژ نشدن کارتخوان نیز باید دستگاه را به شارژر وصل کرده و تا شارژ شدن کامل آن حداقل ۱۰ ساعت صبر کنید. در صورتی‌که شارژ دستگاه پس از مدت کوتاهی تمام شود باتری خارجی سالم نبوده و نیاز به تعویض خواهد داشت. البته این زمان کوتاه بستگی به نوع و ظرفیت باتری دستگاه دارد. ملاک شما باید بر اساس مقایسه با زمان سالم بودن باتری باشد.

یک باتری سالم چند ساعت شارژ می‌شود یا چند ساعت شارژ را نگه می‌دارد؟

به طور دقیق نمی‌توان گفت که هر باتری چند ساعت نگهداری شارژ دارد؛ چرا که این مسئله به نوع باتری و دستگاه کارتخوان و البته میزان استفاده شما از آن برمی‌گردد و بسته به این موارد زمان‌های متفاوتی دارد. برخی از دستگاه‌ها حدود ۶ ساعت روشن می‌مانند و برخی پس از زمان طولانی‌تری خاموش می‌شوند.
در کارتخوان‌های سیار بسته به نوع دستگاه و شرکت سازنده‌شان زمان نگهداری شارژ نهایتا به ۴۸ ساعت و کمتر از آن می‌رسد. البته این زمان در صورتی به ۴۸ ساعت در برخی از دستگاه‌ها می‌رسد که در تمام مدت در حالت استندبای قرارداشته باشند.

سوکت شارژ دستگاه پوز

کارتخوان‌های دو منظوره‌ای که به صورت سیار و ثابت طراحی می‌شوند به دلیل اینکه کاربرد اصلی‌شان در حالت ثابت و متصل به برق است، نگهداری شارژ در آن‌ها نهایتا تا دو ساعت را پاسخگو خواهدبود. رعایت برخی موارد در شارژ کردن باتری دستگاه می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن عمر آن گردد. به عنوان مثال وقتی کارتخوان را تحویل می‌گیرید باید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت آن را داخل شارژ قرار دهید. این زمان برای شارژ کردن در زمان‌های بعدی به تقریبا ۲ ساعت می‌رسد که شارژ دستگاه کامل شود. توجه داشته باشید که قبل از رسیدن شارژ دستگاه به ۱۵٪ نباید شارژر را به آن متصل نمایید.

هر چیزی تاریخ انقضا دارد، حتی کارتخوان دوست عزیز!

زمانی که مشکلاتی مانند شارژ نشدن کارتخوان و یا خاموش شدن پی در پی آن سبب به وجود آمدن اختلال در کسب‌وکار ما می‌شود، باید بدانیم که هر چیزی علتی دارد. با پیدا کردن علت آن به راحتی می‌توان آن را تعمیر نمود. البته در برخی موارد تعمیر فایده‌ای ندارد و مثلا در صورت سوختن برد کارتخوان بهترین گزینه تعویض آن است.

کارتخوان هم مانند هر ابزار دیگری تاریخ انقضا دارد اما با نگهداری درست و رعایت برخی نکات می‌توان عمر آن را طولانی‌تر کرد و مدت بیشتری را از آن استفاده نمود. در این مقاله در رابطه با انواع علت‌هایی که سبب خاموشی یاعدم شارژ شدن دستگاه‌های کارتخوان می‌شوند و راه حل آن‌ها صحبت کردیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می‌توانید با کارشناسان بتاترانس در ارتباط باشید.

تاریخ انتشار 1401/09/28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *