جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
کاربرد منبع تغذیه

فهرست مطالب

کاربرد منبع تغذیه

یکی از مهم‌ترین المان‌های هر دستگاه الکتریکی، انواع منبع‌های الکتریکی هستند که در سطح وسیعی به کار می‌روند. کاربردهای اصلی آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

کاربرد منبع تغذیه آزمایشگاهی در آزمایشگاه الکترونیک صنعتی و راه‌اندازی مدار الکترونیک یکی از مهم‌ترین موارد محسوب می‌شود، که به طور رایج در مراحل تست و اندازه‌گیری به فراوانی استفاده دارد. جایی که به مقدار تنظیم شده از ولتاژ ورودی نیاز است تا به مدار اعمال شود، یا قطعات الکترونیکی و الکترومکانیکی را بتوان توسط آن تست کرد. کاربرد منبع تغذیه در تعمیرات موبایل، برای عیب‌یابی گوشی موبایل است و تعمیرکار موبایل برای پیدا کردن خطاهای موجود در گوشی‌های هوشمند، با تست و روشن کردن مدارات موبایل از ولت متر برای اندازه‌گیری ولتاژ ورودی داده به تلفن همراه، از این وسیله پرکاربرد استفاده می‌کند.

کاربرد منبع تغذیه

همچنین برخی اختلالات که در قطعات موبایل، مثل بلندگو، فلش دوربین، ویبراتور، اسپیکر و… رخ می‌دهد، با بهره گرفتن از منبع تغذیه DC با برق شهری بررسی و عیب‌یابی خواهد شد. کاربرد منبع تغذیه در کامپیوتر به صورت یک قطعه تامین‌کننده نیروی برق از نوع مد سوئیچ است که ظاهری ساده ولی ساختار پیچیده‌ای دارد و تبدیل ولتاژ AC منبع اصلی را به ولتاژهای متنوع DC انجام می‌دهد.

منبع تغذیه

برای مصارف الکتریکی و مهندسی برق، به منبع تغذیه‌ای نیاز است تا با تبدیلی که انجام می‌دهد، انرژی مورد نیاز را برای مدارهای الکتریکی و الکترونیکی فراهم کند. منبع تغذیه دستگاهی الکترونیکی است که قادر است انواع انرژی از جمله انرژی مکانیکی، خورشیدی و شیمیایی را به انرژی الکتریکی تغییر دهد و با تغییراتی که در پارامترهای منبع تغذیه انجام می‌دهد، مدارها را بررسی و آزمایش کند. وسایلی مثل باتری، آداپتور و یا قسمتی از دیگر دستگاه‌ها برای مثال پاور کامپیوتر را می‌توان به عنوان منبع تغذیه در نظر گرفت. کاربرد منبع تغذیه در الکترونیک، در سطح وسیعی در محیط‌های آزمایشگاهی و تعمیراتی از قبیل، تعمیرات موبایل، کامپیوتر، ولتاژ بالا و… مشاهده می‌شود.

🔶🔶🔶 مشاهده انواع سوئیچینگ آداپتور در فروشگاه بتاترانس 🔶🔶🔶

در واقع منبع تغذیه در سطح گسترده کاربردهای مختلف آزمایشگاهی، خانگی و برق قدرت صنعتی دارند که در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. وظیفه اصلی منبع تغذیه، فراهم کردن انرژی الکتریکی برای مصرف کننده‌ها است و این انرژی از مولدهای انرژی الکتریکی دریافت گرفته می‌شود و جریان الکتریکی را به جریان، ولتاژ و فرکانسی که مصرف کننده الکتریکی می‌خواهد، تبدیل می‌کند. همه منبع‌های تغذیه دارای یک ورودی هستند که از مولد، جریان الکتریکی را می‌گیرد و همچنین یک یا چند خروجی برای انتقال جریان به مصرف کننده دارد.

انواع منبع تغذیه

با بررسی‌های انجام شده، از نظر ولتاژ خروجی انواع منبع تغذیه در دو دسته AC و DC قرار می‌گیرند. منبع تغذیه DC ولتاژ دائمی را به صورت DC به باری که به آن اتصال پیدا کرده، عرضه می‌کند. این منبع از نظر ساختمان داخلی در دو دسته منبع تغذیه سوئیچینگ و منبع تغذیه خطی وجود دارد و خروجی آن به صورت تک خروجی، چند خروجی و قابل برنامه‌ریزی مشاهده می‌شود. همچنین بر اساس نمایش میزان جریان و ولتاژ، دستگاه DC را می‌توان در دو گروه آنالوگ و دیجیتال دسته‌بندی کرد.

منبع تغذیه متغییر

منبع تغذیه DC با طراحی در آن صورت گرفته، از منبع تغذیه دیگر یا یک منبع تغذیه AC ممکن است انرژی و برق مورد نیاز خود را تامین کند. منبع تغذیه AC انرژی لازم را از یک منبع برق دیود به دست می‌آورد؛ به این صورت که باری که روی آن قرار دارد را به اندازه ولتاژ مورد نیاز کم می‌کند. در کل منبع AC خود در دو بخش تک فاز و سه فاز قابل تقسیم است. می‌توان گفت، با توجه به کاربردی که از منابع تغذیه مورد انتظار است، هر کسی بر اساس نیاز، آن را مورد بررسی قرار داده و از آن استفاده می‌کند.

منبع تغذیه متغیر

منبع تغذیه متغییر، وسیله پرطرفداری است که به عنوان تنظیم کننده، توسط برق‌کاران و افراد دیگر جهت آزمایش ظرفیت ولتاژ در پروژه‌های الکتریکی به کار می‌رود. این دستگاه در واقع برق مستقیم شهری را برای مصارف گوناگون دو ولتاژ AC و DC را به آمپرها و ولتاژهای مختلف مورد نظر تغییر می‌دهد. منبع تغذیه متغییر به عنوان سنجش تا زمانی که کار شخص تمام شود، در مقابل ولتاژ و بار فعلی مقاومت کافی را انجام می‌دهد و در واقع آزمایش به صورت مقادیر گوناگونی از ولتاژ، چند وقت یک بار به قطعه کار تکمیل شده اعمال می‌شود تا اطمینان یابد که مدار ایجاد شده پایداری لازم را دارد.

🔶🔶🔶 مشاهده سؤیچینگ آداپتور 12ولت در فروشگاه بتاترانس 🔶🔶🔶

فرد با استفاده از منبع تغذیه متغییر هر نوع ناسازگاری مدار را تشخیص دهد و برای کسانی که در زمینه قطعات و مدارهای الکتریکی فعالیت دارند، ابزار مفیدی است. کار با این دستگاه خیلی راحت است؛ در واقع هر کس در هر سطح از اطلاعات، می‌تواند از آن استفاده کند، همچنین در لوازم کوچکی که به ولتاژ متغییر نیاز دارند، انرژی الکتریکی را فراهم کند. به غیر از تست از آن در آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی، کارگاه‌های الکترونیک و تعمیر بردهای الکترونیکی از منبع تغذیه متغییر بهره می‌گیرند.

منبع تغذیه آزمایشگاهی

منبع تغذیه آزمایشگاهی، یک منبع پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شود که در آزمایشات مختلف؛ به عنوان مثال در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای پروژه‌های دانشجویان تهیه می‌شوند. کاربران در آزمایشگاه الکترونیک به منبع تغذیه ۳۰ ولت تا ۳ آمپر تک کاناله و یا منبع تغذیه دارای دو کانال خروجی نیاز دارند. پارامترهای مهم منبع تغذیه آزمایشگاهی شامل تعداد کانال‌های خروجی، مدار محافظ دستگاه در برابر اضافه بار و مقدار ولتاژ یا جریان لازم است. مدار محافظ یا ایمنی جریان خروجی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منبع تغذیه آزمایشگاهی به حساب می‌آید، که از وارد شدن خسارت در زمان اضافه بار جلوگیری می‌کند. دانشجویان با استفاده از منبع تغذیه DC و AC تهیه شده برای دانشگاه‌ها، روی بردهای الکتریکی آزمایش‌های خود را اعمال کنند. دو نوع خروجی ولتاژ متغییر و ثابت در منبع آزمایشگاهی دیجیتال هست، طوری که در خروجی ثابت، با دامنه و جریان ثابت، ولتاژ DC ایجاد می‌شود.

منبع تغذیه AC و DC

منبع تغذیه AC و DC

ولتاژ برق شهری ۲۲۰ ولت، به صورت متناوب با فرکانس ۵۰ هرتز است. انرژی که به انرژی مورد نظر ما برای کاربردهای آزمایشگاهی یا صنعتی تبدیل می‌شود، در صورتی که خروجی منبع تغذیه که انرژی را تبدیل می‌کند، از نوع ولتاژ متناوب باشد، منبع تغذیه AC است، ولی اگر که خروجی ولتاژ مستقیم وجود داشت، منبع تغذیه از نوع DC خواهد بود. زمانی که باید حساسیت مدار را در برابر نوسانات شدید و ناگهانی برق را بررسی کنید، یا اگر قصد جبران، کاهش ولتاژی که در اثر کابل‌های بلند یا غیر استاندارد به وجود آمده را دارید، باید به دنبال منبع‌های تغذیه AC بروید. ولی در نیازهای خانگی و آزمایشگاهی به عنوان جایگزین، منبع‌های تغذیه DC برای فراهم کردن برق تجهیزات پرتابل یا مداری که به ولتاژ مستقیم نیاز دارد، مناسب است. در برنامه‌های کاربردی مکان‌های دور، برق DC نسبت به AC دسترسی راحت‌تری دارد.

منبع تغذیه سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ، یک ایده برای تغییر حالت خاموش و روشن در ترانزیستور مدار است، به صورتی که روش عملکرد داخلی این دستگاه، نسبت به منابع تغذیه‌ای خطی مزیت‌های مهمی را به وجود می‌آورد. منبع تغذیه سوئیچینگ در دو دسته منبع تغذیه سوئیچینگ ثابت و متغییر تهیه می‌شود و مدل‌های مختلف آن به دو صورت ریلی و کف خواب طراحی و تولید می‌شوند. به جای منبع‌های تغذیه AC به DC خطی از منابع تغذیه سوئیچیگ و یا SMPS استفاده می‌شود که تولید گرما، مصرف توان و اندازه و وزن مدار را پایین می‌آورد. در حال حاضر در تقویت کننده‌های توان، تلویزیون، درایو موتورهای DC و کامپیوترها، از جمله کاربرد منبع‌های تغذیه سوئیچینگ محسوب می‌شوند.

بازده منبع تغذیه سوئیچینگ نسبت به رگولاتورهای خطی استاندارد بالاتر است، این مورد مزیت اصلی برای آن به حساب می‌آید. ترانزیستور یا ماسفت قطعه‌ای است که عنصر اصلی برای ایجاد این بازده است و معمولا بین دو حالت ON (وصل) و OFF (قطع) سوئیچ می‌کند و اتلاف توان کمتری را ایجاد می‌کند، یعنی زمانی که ترانزیستور سوئیچینگ در وضعیت ON قرار گیرد و جریان را هدایت کند، کاهش ولتاژ در کمترین مقدار ممکن است، ولی در وضعیت OFF جریانی را عبور نمی‌دهد.

🔶🔶🔶 مشاهده سؤیچینگ آداپتور ۲۴ولت در فروشگاه بتاترانس 🔶🔶🔶

منبع تغذیه تک خروجی، چند خروجی و قابل برنامه‌ریزی

بر اساس تعداد ترمینال خروجی که در دسترس کاربر قرار دارد، دسته‌بندی منابع تغذیه را انجام می‌دهند. بعضی مدل‌های منبع تغذیه که ارزان قیمت هستند، یک خروجی و دو ترمینال منفی و مثبت، جهت گرفتن ولتاژ در دسترس ما قرار می‌دهند که بیشتر اوقات امکان تغییر در آن وجود ندارد. در انواع پیشرفته‌تر، تعداد بیشتری خروجی دارند که قادر به ارائه مقدارهای ثابت، از قبل تعیین شده یا مورد نظر کاربر از ولتاژ و جریان خواهند بود.

طرز کار منبع تغذیه

منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی، منابعی هستند که به وسیله زبان واسط نرم‌افزاری و پروتکل‌های ارتباطی، کنترل آن‌ها از طریق کامپیوتر را انجام داد و دستورهای متنی لازم برای کار مورد نظر را دریافت کند، در نتیجه خروجی دلخواه را به نمایش بگذارد. کاربرد این قابلیت پیشرفته، به طور ویژه در تولید ولتاژ متغییر و جایی که فهرستی از مقادیر ولتاژ وجود دارد، استفاده می‌شود. این منبع قابل تنظیم امکانی برای ولتاژ یا جریان خروجی فراهم می‌کند که با استفاده از کنترل‌های مکانیکی، ورودی کنترل و یا هر دو طراحی و تنظیم شود. به علت ویژگی‌های خاصی مثل دقت بالا، ریپل و نویز پایین در منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی با انواع معمولی تفاوت قیمت دارد.

طرز کار منبع تغذیه

استفاده آسان و کاربرد زیادی که در آزمایشگاه‌های الکترونیک از منبع‌های تغذیه می‌شود، باعث محبوبیت این وسیله شده، ولی نباید از کارکرد درست آن غافل شد و در صورت ولتاژ کم مدارات کنترل کننده و فیوزهای الکترونیکی، نداشتن آگاهی کافی از روش کار منبع تغذیه، احتمال آسیب به مدار وجود دارد. قابلیت مهمی منابع تغذیه، وضعیت ولتاژ ثابت و جریان ثابت و در انواع پیشرفته‌تر وضعیت مقاومت ثابت و توان ثابت است. بر حسب قانون اهم، ولتاژ و جریان نسبت عکس دارند که مقاومت یا بار مدار نامیده می‌شود.

در صورتی که یکی از مقادیر ولتاژ و جریان به مدار اعمال شوند، دیگری بر حسب قانون اهم و مقاومت مدار معین می‌شود. پس امکان تعیین مقدار ولتاژ و جریان به طور همزمان وجود ندارد و منبع تغذیه به شکل منبع جریان ثابت و یا منبع ولتاژ ثابت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. منابع تغذیه قدیمی یک خروجی با ولتاژ و جریان ثابت داشتند، ولی مدل‌های جدید جریان خروجی محدود و ثابت می‌شود تا از حد مشخص شده تخطی نکند. بعضی مدارها در مقدار حداقلی از جریان کار می‌کنند، پس انتخاب درست محدودیت جریان مهم است تا با خطا و شارش جریان بالا، مدار دچار آسیب نشود.

سخن نهایی

ازینکه ما را تا انتهای این مقاله ” کاربرد منبع تغذیه ” همراهی نمودید سپاسگذاریم. فروشگاه بتاترانس آماده شنیدن هرگونه سوال و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار 1401/06/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *