جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
سایز بندی لوله فلکسیبل چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

سایز بندی لوله فلکسیبل چگونه انجام می شود؟

سایز بندی لوله فلکسیبل چگونه انجام می شود؟ سایزبندی لوله‌ فلکسیبل رابطه مستقیمی با رشته سیم‌ها و تعداد رشته سیم‌ها دارد و با توجه کاربردی که لوله‌ها دارند، در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. زمانی که این محصول در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‌شود این امکان برای مصرف کننده فراهم می‌شود که در مسیرهای مختلف از سیم و کابل‌هایی با سایز مختلف و تعداد مختلف استفاده کنند. همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم پس از مشخص کردن تعداد سیم و کابل‌ها لازم که به ضخامت آن‌ها توجه کنید؛ زمانی که تعداد سیم و کابل‌ها زیاد است لازم است که لوله فلکسی را با قطر بزرگ‌تر و مناسب‌ با تعداد آن‌ها انتخاب کنید. در صنایع مختلف این لوله‌های فلکسی از وزن بالایی برخوردار هستند که سایز بیشتر از 32 برای آن‌ها استفاده نمی‌شود.

سایز بندی لوله فلکسیبل

سایزبندی که برای لوله فلکسیبل در نظر گرفته شده است بر اساس استانداردهای لازم است. در حقیقت با توجه به سطح مقطع لوله فلکسیبل سایز آن را مشخص می‌کنند و هر سایز که تعیین می‌شود قادر است که تعداد مشخصی از کابل‌ها را درون خود جای دهد. اساسا سایزبندی بر اساس استاندارد مشخص صورت می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به شماره‌های 11 و 13 و 16 و 21 و 25 و 29 و 36 و 38 و 42 اشاره کرد که در شرکت‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

می‌توانید که با توجه به نیاز پروژه سایز مناسب را انتخاب کنید. در سایزبندی لوله فلکسیبل بایستی که به تعداد کابل‌ها و سیم‌ها توجه کنید و البته به ضخامت آن‌ها نیز بایستی دقت کنید. در واقع قطر کابل با دهانه لوله فلکسیبل رابطه مستقیمی دارد به هر اندازه‌ای که قطر کابل و روکش آن بیشتر باشد قطعا سایز لوله فلکسی هم بایستی بزرگ‌تر باشد. البته زمانی که لوله‌های فلکسی بایستی با سایزی مناسب انتخاب شوند حتما به نوع فضا و محیط سیم کشی هم دقت کنید، لذا لوله‌ها باید در آن مکان تعبیه شوند.

سایز بندی لوله فلکسی بل
فروشگاه صنعتی بتاترانس
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

چه قدر با انواع کابل آشنا هستید؟ کابل فشار قوی | کابل فشار ضعیف | کابل افشان چیست؟

بهترین روش محاسبه سایز لوله فلکسیبل

زمانی که قصد خرید لوله فلکسیبل را در نظر دارید بایستی به یک پارامتر مهم یعنی سایز آن دقت کنید. با توجه به استانداردهایی که در سطح جهان وجود دارد سایزبندی آن‌ها کاملا متفاوت است که قطعا برای کاربردهای متفاوت سایزهای مختلف را استفاده می‌کنند. برای این که بهترین سایز را انتخاب کنید لازم است که دو پارامتر زیر را به‌صورت کامل مد نظر قرار دهید.

سایز سیم و کابل

در وهله اول برای خرید لوله فلکسیبل لازم است که به سایز سیم‌ها و کابل‌های استفاده شود، توجه کنید. در واقع اگر سایز آن‌ها کم و کوچک باشد بایستی که لوله فلکسی کوچکی را انتخاب کنید. برای مثال اگر سیم‌های شما ابعاد 1.5 دارند بایستی لوله فلکسی با سایز 20 را انتخاب کنید؛ اما در صورتی که سایز سیم‌ها 2.5 است لازم است که از لوله‌هایی به سایز 25 به بالا استفاده کنید.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید هوای اطراف سیم و کابل‌ها است که به هر اندازه‌ای که این هوا بیشتر باشد احتما آتش سوزی در سیم و کابل‌ها کمتر می‌شود. چرا که این هوا گرمایی که از سیم و کابل تولید می‌شود را به سمت خود جذب می‌کند و در نهایت سیم و کابل‌ها خنک نگهداشته می‌شوند. در حقیقت اگر سایزهای بزرگ‌تر لوله فلکسیبل را انتخاب کنید قطعا هزینه‌های بیشتری شامل حال شما می‌شود؛ و در عین حال لوله‌هایی با سایز کمتر هزینه‌های کمتر را در پی دارد.

تعداد سیم و کابل

در تعیین سایز لوله‌های فلکسی تعداد سیم و کابل‌ها گزینه‌ای بسیار مهم است. بسیاری از پیمانکاران به دلیل مختلفی از چندین سیم شماره 1.5 استفاده می‌کنند؛ چرا که استفاده از سیم‌ها در لوله‌های با سایز 20 باعث می‌شود که اطراف کابل‌ها و لوله‌ها حجم کمتری وجود داشته باشد که در نهایت احتمال آتش سوزی در سیم و کابل‌ها بیشتر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به سایز سیم و کابل‌های که قرار است داخل لوله فلکسی استفاده شود، سایز لوله را بیشتر در نظر بگیرید که در نهایت کار شاهد آسیب دیدن آن‌ها و آتش سوزی آن‌ها نشوید.

سایز بندی لوله فلکسیبل چگونه انجام می شود
نتیجه گیری

سایز بندی لوله فلکسیبل چگونه انجام می شود؟ با توجه به آن چه که گفته شد سایزبندی لوله فلکسیبل متفاوت است و برای انتخاب کردن آن‌ها بایستی دو پارامتر مهم و اساسی همچون تعداد سیم و کابل‌ها و سایز سیم و کابل‌ها را در نظر بگیرید؛ تا بهترین سایز لوله فلکسی انتخاب شود.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بتاترانس تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان خود در جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید!

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 11.11.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *