جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
آموزش تعمیر آداپتور سوئیچینگ

فهرست مطالب

تعمیر آداپتور سوئیچینگ

قبل از بررسی تعمیر آداپتور سوئیچینگ یا پاور سوئیچینگ باید بگوییم که پاور با استفاده از کلید زنی می‌تواند که به تولید ولتاژ بپردازد. به همان اندازه که سرعت کلید زنی بیشتر باشد مییزان جریان و ولتاژ پاور هم بیشتر خواهد بود. گفتنی است که مدار یا سیستمی به منبع تغذیه‌ای احتیاج خواهد داشت تا ولتاژ مورد نیازش را تامین کند. اما در صورت مشاهده عیب و نقص در آداپتورها و یا این منابع تغذیه می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد.

تعمیر پاور و منبع تغذیه مستلزم رعایت مراحلی است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

1. برای تعمیر منبع تغذیه سوئیچینگ ماسفت یعنی عامل خرابی احتمالی را از PCB خود بایستی دمونتاژ کنید و با استفاده از مولتی‌متر آن را بررسی کنید.
2. پس از مشاهده خرابی در ماسفت بایستی که المان سالم را جایگزین المان خراب شده کنید.
3. حال بعد از این که المان خرابی را تعویض کردید بایستی سایر المان‌های سوخته دیگر همچون دیود را در مدار عوض کنید. در حالت معمولی و مناسب بایستی ۴ عدد دیود را بررسی و تعویض کنید تا مطمئن شوید که دیود ضعفی در مدار وجود ندارد.
4. حال که مراحل بالا انجام شد بایستی که منبع تغذیه را روشن کنید و تست نهایی را نیز انجام دهید.
5. پس از این که منبع تغذیه را روشن کردید اما لامپ روشن نشد یعنی همه مراحل به درستی انجام شده و تعمیر پاور سوئیچینگ هم به درستی صورت گرفته است. در این صورت است که می‌توانید ولتاژ خروجی منبع تغذیه خود را به راحتی بررسی کنید.
6. در واقع بدون این که لامپ را بردارید بار مناسب را وصل کنید و مطمئن شوید که به دستی کار می‌کند یا نه؟
7. اگر به درستی کار کرد حال لامپ رشته‌ای را جدا کنید و مجددا بار مورد نیاز خود را متصل کنید.

تعمیر آداپتور سوئیچینگ

مدارات داخلی پاور سوئیچینگ

اساسا مدارات داخلی مختلفی در پاور سوئیچینگ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

مدار PFC: این مدار را در ورودی پاور سوئیچینگ می‌توانید مشاهده کنید که دارای چند سلف، مقاومت، خازن پلاستیکی است. وظیفه اصلی این مدار به حداقل رساندن اعوجاج، حذف هارمونیک‌ها، کاهش اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ است. مدارات سوئیچینگ به دلیل مجهز بودن به خازن‌های فیلتر با ظرفیت بالا در ورودی هستند برای جبران کردن ریپل ورودی معمولا خاصیت خازنی بالایی دارند. اساسا بین جریان و ولتاژ ورودی اختلاف فاز زیادی وجود دارد که برای خنثی کردن این حالت از مدار PFC استفاده می‌شود.

مدار یکسو ساز تمام موج: در قسمت ورودی البته بعد از PFC یک دیود پل دیده می‌شود که وظیفه آن تبدیل ولتاژ AC به DC در پاور سوئیچینگ است. این قسمت با یک یا دو عدد خازن بزرگ فیلتر می‌شود.

مدار فرکانس ساز: برای این که بتوان میزان جریان را در خروجی افزایش داد از مدار فرکانس ساز استفاده می‌کنند. این مدار از IC یا ترانزیستور استفاده می‌کند و ولتاژ DC که تولید شده است از طریق مدار یکسوساز به مدار فرکانس ساز داده می‌شود. حال این ولتاژ دارای فرکانس شده و به ولتاژی با فرکانس بالا تبدیل می‌شود که در نهایت توسط ترانس به ولتاژ مورد نیاز تبدیل می‌شود.

مدار باک: این مدار متشکل شده از ترانزیستور و IC است و ولتاژ تولید شده در آن کم می‌شود. یعنی ولتاژ بیشتر از ولتاژ خروجی خواهد بود؛ البته مدار باک یک مدار است که وظیفه کاهش ولتاژ را برعهده دارد.

مدار بوست: در مدار بوست ولتاژ تولید شده بیشتر می‌شود و به ولتاژ مورد نیاز تبدیل می‌شود. یعنی ولتاژ ورودی کمتر از ولتاژ خروجی خواهد بود.

اپتوکوپلر: وظیفه این قطعه ایزوله کردن ورودی از خروجی است و تشخیص ولتاژ ورودی مدار را نیز برعهده دارد.

مشکلات آداپتور سوئیچینگ
فروشگاه صنعتی بتاترانس

فروشگاه صنعتی بتاترانس عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی با بالاترنی کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران 

برخی از مشکلات آداپتور سوئیچینگ

پس از بررسی تعمیر آداپتور سوئیچینگ و معرفی مدارات داخلی آن باید برخی از مشکلات آداپتور سوئیچینگ را بیان کنیم. از جمله مشکلات رایج این آداپتورها عبارت‌اند از:

۱. در حالت خاموشی پاور سوئیچینگ سوت می‌کشد

در بخش استند بای پاور مشکل وجود دارد.

2. در حال روشن شدن پاور سوئیچینگ سوت می‌کشد

مشکل در بخش اصلی تغذیه یا ترانس چاپر است.

3. پاور سوئیچینگ روشن نمی‌شود اما استندبای فعال است

این مشکل از چند قسمت نشات می‌گیرد یعنی بخش استندبای، بخش ورودی پاور، بخش اصلی پاور خواهند بود.

4. با اتصال پاور سوئیچینگ به مادربرد نیز خاموش می‌شود

این مشکل از مادربرد یا خود پاور سوئیچینگ نشات می‌گیرد یعنی یکی از این دو دارای ضعف هستند.

5. پاورسوئیچینگ با کارکرد نیز خاموش می‌شود

این مشکل از دو بخش هیت سینگ یا فن پاور نشات می‌گیرد که باید آن را سرویس کنید.

6. پاور سوئیچینگ داغ می‌کند

چند مورد می‌تواند علت داغ شدن پاور باشد خشک شدن خمیر سیلیکون، خرابی فن پاور، خرابی سنسور فن از جمله آن‌ها است. خمیر می‌تواند که دمای قطعات پاور را به هیت سینگ منتقل کند بنابراین اگر خشک شود دیگر دمایی انتقال نمی‌دهد و پاور داغ می‌کند. فن هم اگر گیر کند یا یا دور آن کند شود نیز گرمایی در پاور ایجاد می‌شود. خرابی سنسور فن هم منجر به گرم شدن سنسور فن می‌شود منجر به روشن شدن آن می‌شود.

7. سوختن فیوز آداپتور سوئیچینگ

این سوختن هم دلایل مختلفی دارد. اگر جریان بیشتر از حد مجاز کشیده شود اتصالی در بخش اولیه و در بخش DC وارد می‌شود و نوسانات برقی و ولتاژ بالا باعث سوختن پاور خواهد شد.

8. کم آوردن پاور سوئیچینگ

در این صورت جریان پاور نمی‌تواند که جریان کافی را تولید کند که این خرابی از بخش فرکانس ساز و فیلترینگ خروجی نشات می‌گیرد.

مدارات داخلی پاور سوئیچینگ

سخن پایانی

گاهی اوقات پاور سوئیچینگ ضعیف می‌شود که مشکل از کارکردن زیادی آن خواهد بود. یعنی این که مدارهای مربوط به تولید ولتاژ و فیلتر با روشن بودن مداوم فرسوده خواهند شد. در نهایت قطعات ضعیف می‌شوند و بایستی که آن‌ها را تعویض کرد. برای تعمیر آداپتور سوئیچینگ لازم است که به متخصصین و افراد کاربلد مراجعه کنید تا در آینده هیچ مشکلی به وجود نیاید. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری تعمیر و یا خرید آداپتورهای باکیفیت به فروشگاه اینترنتی بتاترانس مراجعه کنید. چرا که یکی از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده آداپتورهای سوئیچینگ است که محصولات باکیفیتی را به فروش می‌رساند.

تاریخ انتشار 1401/03/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *