جدیدترین مقالات
محمدحسین کرمی
23 دسامبر 2022
محمدحسین کرمی
18 اکتبر 2022
محمدحسین کرمی
10 سپتامبر 2022
آداپتور دوربین مداربسته چیست

فهرست مطالب

آداپتور دوربین مدار بسته چیست

آداپتور دوربین مدار بسته چیست؟ آداپتور در واقع یک منبع تغذیه برای دوربین مدار بسته است که نحوه اتصال آن به مدار باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد؛ چرا که تامین برق دوربین و مدار از اهمیت فوق‌العاده‌ای در کارایی صحیح دوربین‌های مداربسته دارد. بنابراین اشاره مختصری نیز به قرارگرفتن آداپتور دوربین مداربسته در مدار نیز خواهیم داشت.

آداپتور مرکزی یا صنعتی دوربین مدار بسته

آداپتور برای برق‌رسانی به دوربین‌ها به کار می‌رود. آداپتور مرکزی یا صنعتی موجود در سیستم‌های مدار بسته توانایی تغذیه تعداد زیادی دوربین مدار بسته با استفاده از یک آداپتور را دارند که در حقیقت به عنوان یک منبع تغذیه مشترک به حساب می‌آیند. مدل‌های مختلف از جمله ۵.۱۰، ۱۵.۲۰ آمپر و… از این نوع آداپتورها به بازار عرضه می‌شود که با توجه به کاربرد و وسعت پروژه مورد نظر به کار گرفته می‌شوند. ولتاژ ۲۲۰ ولت AC توسط منبع تغذیه یا آداپتور به ولتاژ ۱۲ ولت DC تبدیل می‌شود، به این ترتیب برای دوربین مدار بسته مورد استفاده خواهد شد. این نوع آداپتور در زمان نصب و اجرای پروژه از نظر اتصال و برق گرفتگی ریسک کمی دارد، به این دلیل که در کابل، برق ۱۲ ولت DC وجود دارد که در واقع مهمترین مزیت آداپتور به حساب می‌آید که موجب کاهش خطرات حین اجرای پروژه می‌شود.

آداپتور مرکزی یا صنعتی دوربین مدار بسته

تامین برق دوربین مدار بسته و عمر طولانی منبع تغذیه مشترک از مزایای دیگر آداپتور مرکزی یا صنعتی دوربین مدار بسته هستند. افت ولتاژ در فواصل طولانی، نقطه ضعف این نوع آداپتورها محسوب می‌شود. سیستم مدار بسته، به آداپتور یا منبع تغذیه نیاز دارد. در صورتی که دوربین مدار بسته به آداپتور مجهز نشود، ممکن است با مشکلاتی از قبیل سوختن و یا خراب شدن دوربین مدار بسته، افت کیفیت تصاویر، پرش تصویر دوربین مدار بسته، ایجاد نویز، داغ شدن بیش از اندازه منبع تغذیه، قطع و وصل شدن تصاویر دوربین و… روبرو شود. از جعبه و باکس‌های محافظ جهت محافظت از آداپتور و منبع تغذیه دوربین مدار بسته به خصوص در مواقعی که در فضای باز قرار دارد، به کار گرفته می‌شود. در واقع هدف از به کار بردن این باکس‌های محافظ، جلوگیری از عوامل مزاحم و نفوذ رطوبت به منبع تغذیه است.

منبع تغذیه مشترک برای تمامی دوربین‌ها یا منبع تغذیه مجزا برای هر دوربین؟

ساختار دوربین‌های مدار بسته به صورتی است که می‌توانند با ولتاژ ۱۲ ولت DC به خوبی کار کنند. ولتاژ برق شهری که برای همه وجود دارد ۲۲۰ ولت AC است که برای تبدیل آن به ۱۲ ولت به یک منبع تغذیه یا آداپتور احتیاج است. این منبع تغذیه ۱۲ ولتی را بر حسب آمپراژ آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند و به هر اندازه‌ای که تعداد دوربین‌ها بیشتر باشد به آداپتورهای بیشتری احتیاج خواهد بود؛ یا این که به یک منبع با آمپراژ بیشتر لازم است. گفتنی است که به صورت عمودی مصرف هر دوربین مدار بسته را ۱ آمپر در ولتاژ ۱۲ ولت تعیین می‌کنند.

↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔

✴️ مشاهده و خرید آنلاین انواع آداپتور سوئیچینگ ✴️

↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔

توجه کنید که مصرف دوربین اغلب به ½ این مقدار هم نخواهد رسید. بنابراین برای هر ۵ دوربین به ۵ عدد آداپتور ۱ آمپری به همراه یک منبع تغذیه ۵ آمپری استفاده می‌شود. اگر دوربین مجهز به چراغ‌های دید در شب پر قدرتی است باید یک منبع تغذیه با آمپر بالا را برای آن تهیه کنید. در سیستم‌های مدار بسته آسیب دیدن منابع تغذیه خیلی رایج است؛ چرا که منابع بی‌کیفیتی را تهیه می‌کنند و یا این که آمپراژهای پایین‌تر از حد استاندارد را انتخاب می‌کنند. برای نصب سیستم مدار بسته در رابطه با منبع تغذیه دو راه‌حل وجود دارند که عبارت‌اند از:

استفاده از منبع تغذیه مشترک برای همه دوربین‌ها
استفاده از منبع تغذیه جداگانه برای هر دوربین

منابع تغذیه به نوبه خود به دو مدل خروجی مجزا و خروجی مرتبط تقسیم می‌شوند. در مدل منبع تغذیه مشترک با خروجی مجزا به ازای هر دوربین چند خروجی دیده می‌شود؛ و با صدمه دیدن هر خروجی سایر خروجی‌ها به درستی کار می‌کنند و عملکرد همه دوربین‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. اما در منابع تغذیه مشترک با خروجی مرتبط، خروجی‌ها به هم متصل هستند و با آسیب دیدن یک خروجی عملکرد تمام دوربین‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب استفاده از منبع تغذیه مشترک

مزایا:

عیب‌یابی سریع سیستم مدار بسته در هنگام خراب بودن منبع تغذیه.
منبع تغذیه مرکزی عمر بالایی دارد و امکان خرابی آن کم است.
ایمنی بیشتر؛ تمامی سیم‌های انتقال دهنده برق دوربین حاوی برق ۱۲ ولت هستند و این مورد منجر به کاهش خطرات در نگام نصب و پس از نصب می‌شود.
بسیار مقرون به صرفه خواهد بود؛ لذا از یک منبع تغذیه مشترک استفاده می‌شود.

معایب:

در صورت خرابی منبع تغذیه همه دوربین‌ها از مدار خارج خواهند شد.
در مسیرهای طولانی افت ولتاژ زیادی است.

انواع آداپتور دوربین مداربسته

مزایا و معایب استفاده از منبع تغذیه جداگانه

مزایا:

در صورت خرابی منبع تغذیه فقط یک دوربین از مدار خارج می‌شود.
افت ولتاژ حدود ۲۰ برابر کمتر است، چرا که تا محل دوربین برق را به صورت ۲۲۰ ولت انتقال می‌دهند.

معایب:

این آداپتورها به نسبت منابع تغذیه صنعتی از عمر کمتری برخوردار هستند و با توجه به تعداد دوربین‌ها، احتمال خراب شدن هر کدام از آن‌ها بیشتر می‌شود.
تعمیر و نگهداری دوربین‌ها تا حدودی خطر آفرین است لذا در کل مسیر کابل‌ها برق شهری دارند.
برای نصب آداپتور باید در کنار هر دوربین از یک باکس پلاستیکی استفاده شود.

↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔

✴️ با یک عیب یابی درست عمر آداپتور سوئیچینگ خود را دو برابر کنید! عیب یابی آداپتور سوئیچینگ

↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔↔

علت سوختن آداپتور دوربین مدار بسته

تهیه آداپتور و منبع تغذیه مناسب برای دوربین‌ها و سیستم به اندازه خرید دوربین با کیفیت می‌تواند مهم باشد. در صورتی که برای دوربین‌های مدار بسته خود یک یا دو آداپتور اضافی تهیه کنید، تعویض و شناسایی سریع‌تر مشکلات آداپتور و همچنین برطرف کردن آن‌ها، در صورت به وجود آمدن اشکال و خرابی در سیستم دوربین مدار بسته امکان‌پذیر خواهد شد. شرایط نگه‌داری و استفاده از تجهیزاتی مثل دوربین مدار بسته، بعد از تهیه آن باید در نظر گرفته شود. کیفیت پایین، نامرغوب بودن وعدم تناسب با سیستم مورد استفاده، مهم‌ترین علت سوختن یا خرابی آداپتور دوربین مدار بسته می‌تواند باشد. به این دلیل که با اتصال آداپتور بی‌کیفیت، ممکن است باعث آسیب به دوربین و حتی سوزاندن آن شود.

علاوه بر پایین بودن کیفیت قطعات استفاده شده در آداپتور، عوامل دیگری از جمله نفوذ آب، قطعی سیم، بی‌کیفیت بودن کابل آداپتور، شکستگی و ضربه در سوختن و خرابی منبع تغذیه یا آداپتور نقش دارند. به طور کلی، رایج‌ترین علتی که باعث می‌شود، آمار خرابی در این قطعه از تجهیزات دوربین مدار بسته بالا رود، پایین بودن کیفیت آداپتور است. همچنین رخ دادن اتفاقاتی از قبیل سوختن برد یا IC بر اثر نوسان برق، نداشتن تحمل بار داخل به علت قطعات بی‌کیفیت داخل آداپتور، احتمال پایین بودن ضریب اطمینان در آداپتور، ایجاد جرقه در پریز و انتقال آن به مدار داخلی آداپتور منتهی به سوختن این قطعه می‌گردد.

ولتاژ و آمپر مشخصی برای عملکرد درست آداپتور تعیین شده که با کم یا زیاد شدن، احتمال سوختن آن هست. تعمیر آداپتورها از نظر هزینه، به صرفه نیست، چون کارایی اولیه را ندارد و امکان خراب شدن دوباره آن در زمان کوتاهی وجود دارد. بنابراین با توجه به ارزان بودن این قطعه، بهتر است آداپتور سالم و نو جایگزین قطعه سوخته شود.

آداپتور دوربین مدار بسته قابل تعمیر است؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم آداپتورهای قطعاتی ارزان قیمت هستند که عمر مفید آن مشخص است. بنابراین نمی‌توان آن‌ها را تعمیر کرد پس بهتر است یک مدل جدید را تهیه و خریداری کنید. گاهی اوقات اگر بدنه آداپتور را باز کنید و قطعه خراب را تشخیص دهید می‌توانید که اقدام به تعویض ان کنید. در این صورت مشکل اداپتور برطرف می‌شود اما از آن جایی که دوربین‌های مدار بسته امنیتی است بهترین کار استفاده از منابع تغذیه سالم و جدید است.

انواع آداپتور دوربین مداربسته

آداپتور دوربین مداربسته وسیله ای است که وظیفه تبدیل برق ۲۲۰ ولت را به ۱۲ ولت را بر عهده دارد؛ درواقع این وسیله، ولتاژ بالای برق را پایین می‌آورد تا برای دستگاه قابل استفاده باشد؛ همچنین ولتاژ متناوب را به ولتاژ مستقیم تبدیل می‌کند تا به وسیله آسیب وارد نشود و نیز خطر جانی از بین برود.

آداپتور تکی: در این نوع آداپتورها، برای هر دوربین از یک اداپتور به صورت تکی استفاده می‌شود؛ مزیت آداپتور دوربین مداربسته تکی این است که در صورتی که مشکلی در عملکرد آداپتور پیش بیاید، هیچ ایرادی در بقیه دوربین‌ها رخ نمی‌دهد و فقط همان دوربین از کار می‌افتد.

آداپتور صنعتی: این مورد برای زمانی استفاده می‌شود که تعداد زیادی از دوربین‌ها به هم وصل می‌شوند که از آداپتورهای‌های ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ آمپر استفاده می‌گردد. مزیت این آداپتورها این است که خطر اتصال و برق گرفتگی ندارد. آداپتورهای صنعتی در فواصل طولانی افت ولتاژ دارند و اگر خراب شوند بقیه دوربین‌ها نیز از کار می‌افتند.

انتخاب منبع تغذیه برای دوربین مداربسته یکی از عوامل مهم در کیفیت کار است . آداپتور دوربین مداربسته باید کیفیت بالایی داشته باشد تا سیستم پایداری خود را داشته باشد؛ هر دوربین مداربسته برای روشن شدن به یک آمپر احتیاج دارد.

برای کابل برق دوربین مداربسته از کابل ۱×۲و ۲×۰.۷۵استفاده می‌کنیم. از این کابل‌ها برای کابل کشی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر می‌توان استفاده کرد. میزان کیفیت کار به میزان تمام مس بودن سیم یا ترکیب با آلیاژ‌های دیگر بستگی دارد. می‌توانیم از کابل‌های ارزان قیمت برای برق کشی قبل و بعد از آداپتور استفاده کنیم؛ همچنین می‌توان در مساحت‌های کوتاه زیر ۱۰۰ متر از کابل‌های نایلونی مغزدار ۱× ۰.۲۵ استفاده کرد.

 

انتخاب آداپتور برای دوربین مدار بسته

برای راه اندازی دوربین مداربسته از جریان ۱.۳ آمپر استفاده می‌کنیم. بهترین آمپر، آمپر ۲ است. منبع تغذیه ۲ آمپری برای جلوگیری از ایجاد نویز و قطع و وصل شدن مناسب تر است . برای برق ۴دوربین مداربسته با دید بهتر در شب، باید از یک منبع تغذیه ۱۲ ولت ۸ آمپری استفاده کنیم. برای سیستم دوربین مداربسته از منبع تغذیه ۱۲ ولت ۱۵ آمپری یا دو تا آداپتور ۱۲ ولت ۸ آمپری استفاده کنیم. برای ۱۶ دوربین مداربسته یک منبع تغذیه ۱۲ ولت ۳۰ آمپری یا دو منبع ۱۵ آمپری یا۴ منبع ۸ آمپری بکار می‌بریم. از جمله مزایای آداپتور دوربین مداربسته میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

۱: تضمین عمر بالای آداپتورهای مرکزی نسبت به آداپتورهای تک آمپر

۲: در سیستم برق کشی دوربین مداربسته، فقط از برق ۱۲ ولت استفاده می‌کنیم که خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد.

۳: رفع خرابی در دوربین مداربسته سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

۴: در صورتی که کابل کواکسیال تصویر و کابل برقی که برق منبع تغذیه را تامین می‌کند، کنار هم باشند، هیچ نویزی روی تصویر دوربین نمی افتد.

۵: هزینه نصب مدل مرکزی از هزینه نصب مدل تکی برای هر دوربین کمتر است.

 

سرهم کردن کابل آداپتور دوربین مداربسته

در برخی موارد منبع تغذیه در کنار دوربین مداربسته نصب می‌شود. در این حالت، منبع در یک جعبه پلاستیکی و فلزی ضد آب قرار می‌گیرد که پیچیدگی زیادی ندارد.

اما در برخی موارد نیز برای زیبایی کار و عدم دسترسی افراد به منبع تغذیه ، آداپتور دوربین مداربسته را در جای دیگری قرار می‌دهند که با افزودن کابل برق انجام می‌شود. در گذشته با قطع کردن فیش آداپتور و وصل کردن سیم آداپتور به سیم برق، مسافت ۵۰ تا ۱۰۰ متری را به مساحت کابل کشی تبدیل می‌کردند. همچنین می‌توان از مبدلهای نر و ماده استفاده کرد و منبع تغذیه را از دوربین دورتر قرار داد.

با دو روش می‌توان از سالم بودن سیستم دوربین مداربسته اطمینان پیدا کرد؛ در روش اول می‌توان با استفاده از یک مولتی متر از سالم بودن آن مطمئن شد ودر صورت عدم تامین جریان یا ولتاژ، خرابی آن را مشخص کرد. در روش بعدی می‌توان با یک دوربین مداربسته دیگر یا وسیله‌ای که ولتاژ۱۲ ولت و جریان ۲ آمپری دارد، خرابی آن راتعیین کرد.

از آنجایی که آداپتور دوربین مداربسته،‌ یک وسیله ارزان قیمت است، در صورت خراب شدن می‌توان آن را با یک آداپتور جدید جایگزین و قطعه خراب شده را تعویض کرد؛ با وجود امکان تعمیر آداپتورها، بهتر است در صورت خرابی، برای امنیتی بودن بهتر از منبع تغذیه سالم استفاده کنیم.

آداپتور سوئیچینگ، یک برد الکترونیکی است که در یک محفظه پلاستیکی قرار دارد. سوئیچینگ در موارد خانگی مصرف دارد و دارای ایمنی بالایی است. در انتخاب سوئیچینگ آداپتور باید دقت کنیم که امنیت کامل داشته باشد، نسبت به ترانس کوچکتر باشد، قیمت مناسب و نیز انعطاف پذیری خوبی داشته باشد.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

⚡ حتما بخوانید : منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند؟

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

سخن آخر

آداپتور دوربین مداربسته چیست؟ در این مقاله به معرفی مختصر آداپتور مناسبی پرداختیم که می‌تواند جریان متناوب را به جریان مسقیم و برق ۲۲۰ ولت را به ۱۲ ولت تبدیل کند. با در نظر گرفتن انواع آداپتور و مزیت و معایب‌ آن می‌توان آداپتور مناسبی را انتخاب کرد. همچنین در مورد بتاترانس و ریموت‌های کنترلی بطور مختصر مطالبی را ارائه دادیم.

بروزرسانی 1401/07/27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *